Jump to content

Hvilket kaliber tilrevejakt?


doffe123

Recommended Posts

Hei, jeg er en gutt på 14 år. Jeg har tatt jegerprøven og til høsten skal jeg ut på opplæringsjakt på rypejakt. Men når jeg paserer 16 år skal jeg ut på selvstendig revejakt. Det jeg lurer på er hvilket riflekaliber bør jeg bruke, og burte jeg bruke demper :?:

 

Grunnen til at jeg spør så tidlig er at jeg må kjøpe meg en rifle før jakta, for å øve på å skyte og bli kjent med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Hei du.

 

Kommer mye ann på forskjellig.

 

Skal du kun jakte små vilt opptil rådyr eller skal du muligenst jakte større vilt og vil bare ha 1 rifle?

 

Kun opptil rådyr og du vil kjøpe flere rifler til større vilt om det skulle bli aktuelt ville jeg kjøpt ei rifle i 223 rem. Skal du bare eie ei rifle som brukes til alt i norge ville jeg sett på kjedlige men brukbare 6,5x55. Marginal til elgen men den virker.

 

Lykketil med valget. Skulle du lure på mere må du bare spørre.

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør om rifle til revejakt ville jeg valgt ei systemrifle i kaliber 223 Rem. Dette kaliberet er suverent til rev og kan også benyttes til annet småvilt hvis det er interessant !

Systemrifler blir mer og mer tilgjengelig fra forskjellige produsenter. Siden våpenloven er så innstrammet som den er ville jeg valg systemrifle med tanke på fremtidens våpenlovutvikling.

 

Husk for all del å kjøpt et godt kikkertsikte. Mann får de fleste børsene til å gå godt med god optikk og trening. Når det gjelder dempere, så finnes det utallige tråder her på Kammeret som du kan søke opp ! Best i test nå er A-Tec Maxim, men dette kan forandres innen du skal handle revebørse.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...