Jump to content

6,5X47L


Bellabeagel

Recommended Posts

Noen som har prøvd eller har noen ideer om hvordan det kunne være og prøve 6,5x47L i Shultz&Larsen 97 dl og hvilken riflestignig som er optimalt i dette kaliberet .

Er det samme diameter på basen på hylsa som standard 6,5x55 eller må jeg ha et annet sluttstykket ?

 

Hva med magasiner siden det er en del kortere hylse , eventuelt problemer med mating ?

 

Ser jo at det blir i minste kravet når det gjelder annslagsenergi til storvilt ,men tenker at siden det er 6,5 kule med riktig hastighet så bør vel denne også kunne brukes på elgbanen ( vi bruker jo i dag mye jaktmatch noe som ikke strekker til når det gjelder kule tyngde ). Hvordan skal vi tolke dettte regelverket ?

 

Håper det er noen erfaringer som jeg kan høste nytte av

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har lest så mater 6.5x47L greit fra 308-magasin, så om du kjøper det går det ann å prøve. Siden magasinet er rettmatet på M97'en bør vel det gå greit.

 

Da det gjelder dia på hylsehodet er dette som på en 308 altså 2 tusendeler mindre enn 6.5x55, men dette bør ikke by på problemer da det ofte er såpass slark uansett. De bruker jo samme sluttstykke til 308 og 6.5x55 i M97en da de bare bytter pipe (og magasin) for å bytte kaliber.

 

Hvordan har du tenkt å få til dette i praksis? Får du bestilt piper som det ikke er dreid kammer i, hos Schultz & Larsen eller skal en børsemaker lage i pipe ut fra pipeemne til deg? Artig prosjekt å følge med på, siden jeg har ei slik rifle også :)

 

Da det gjelder annslagskrav på løpende elg så tror jeg alt er godtatt bare kulediameteren en minst 6.5mm, men hvordan det EGENTLIG er vet jeg ikke. Vet om flere som skyter løpende med 260 Rem, i alle fall, og de har ikke kranglet på det på NM.

Link to comment
Share on other sites

Ja fikk jo noen svar her så er litt nærmere skal ta noen tlf og sjekke opp hvilke løp som er tilgjengelig det burde da være mulig og kjøpe piper fra S&L som ikke er ferdig kamra og få brosjet disse selv.

Men kommer jo tilbake til det med riflestigning og om noen har erfaring med hva som burde brukes der ?

Link to comment
Share on other sites

Ser at Du er ny på kammeret. Velkommen. 6,5x47L har vært diskutert her en hel del tidligere. Her er en tråd:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=13948

 

eller

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=5476

 

Til å begynne med. Ellers gir et søk på 6,5x47 507 treff. :wink: Sier vel litt om hvor populær kaliberet er.

 

Håper du finner svar på det Du søker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...