Jump to content

Den store haikereisen?


Krogh

Recommended Posts

Vell, dette havnet under jaktreiser, selv om denne tråden skal handle om en haikereise som kan ta lang tid.

 

Jeg ble kjent med en gutt for mange år siden. Han heter Daniel og er 19 år den dag i dag. For over et halvt år siden startet han en spontan reise. Han pakket sekken sin med det viktigste han fant, litt klær, teppe, sovepose, presening, kniv, ris og litt til, så startet han haike ferden.

 

ferden hans varte i 2 måneder, og den gikk igjennom sverige, ned gjennom danmark, til tyskland, igjennom tyskland, så vidt innom nederland, ned frankrike til spania, over til italia, gjennom hele italia, tilbake til frankrike, opp til england, over til irland og hjem igjen på 2 måneder. Dette var han mest lærerike og morsomte tur han noen gang hadde hatt, så rett hjem startet han jobb for å tjene litt penger og ny plan skulle legges.

 

det er nå 4 måneder siden turen hans endte, og han har planlagt siden da, jeg har hatt noen inspill på planene og har alltid hatt lyst til å være med, men på grund av usikkerhet og fremtidlige planer har jeg ikke kunne være med, helt til nå, hvor jeg har lært en del, fått mot og endeli har tid til å ta meg fri.

 

Vi sitter nå å planlegger en tur som kan ta alt fra 6 måneder til et år. Jeg har snakket med venner og alle syntes det er greit, neste stop blir familien. De vil antaglivis tro det er en spontan avgjørelse og de vil gjøre alt for at jeg ikke begir meg ut på denne ferden. Jeg har vært med på den "offisielle" planleggningen i 2 måneder nå, og føler meg mer og mer sikker på at det er dette jeg vil!

 

Våres plan blir å nå Phi Phi, en øy nede i Thailand. Søsteren min har vært der 2 ganger, og forteller om hvor fint det var og at det var rene paradiset. Så vi kunne godt prøve å komme ned til (ja det er langt, men vi har ikke noe tidsskjema)

 

Jeg legger ut denne tråden for tips og folk som er interesserte!

 

Først, Ruten våres.

 

Vi sitter nå å studerer og snakker mye sammen om hvor vi vil dra, og hva vi vil oppleve. Den ruten som er lagt nå er ekstremt usikker og vi vurderer å finne nye veier, i og med at noen av landene er usikkre for tiden. Ruten lyder som følger:

 

Norge -> Sverige -> Danmark -> Tyskland -> Østerrike -> Hellas -> Bosnia -> Tyrkia -> Iran -> Pakistan -> Kina -> Laos -> Thailand

 

Et haikerliv i 6-12 måneder betyr praktisk pakking, og man kan ikke ha med seg for mye. Det er her begrepet "når man har pakket kan halvparten fjernes" kommet inn. på en så lang tur er medisiner, helse utstyr og hygiene viktig! dette blir en prioritet.

 

vi kan ikke ha med for mye tøy o.l, så backpacken lyder som følger:

 

2 par sokker

2 boksere

2 t-skjorter

1 bukse

1 shorts

1 jakke

1 lue/Caps

sandaler

skor

---------------

teppe

hengekøye

telt (Backpacker 2)

sovepose

tau

---------------

4000kr (safe cash) bankkort

pass

---------------

medic kit - medisiner - smertestillende - helse

mobil/lader

lommelykt

---------------

2 kniver (1 jaktkniv & 1 letherman)

vannflasker

stormkjøkken

rødsprit

Magnesium bålstarter

Safe food: Ris og annen innholdsrik mat.

---------------

Hygiene: tannbørste, tannkrem, deo, såpe/alkohol denser, Linser/Briller

 

Jeg vil gjerne få tips, hvordan folk sitt syn er, om dette er umulig eller ikke?

 

En link til 2 nordmenn som har opplevd haikerlivet http://www.haiketur.no/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Vi har også tanker om å sette opp en videoblogg e.l så kjentfolk og andre kan følge med på turen. Vis vi velger og sette opp en video blogg skal vi prøve å få noen få sponsorer som kan sponse oss med elektronisk utstyr og klær, f.eks elkjøp & bergans.

 

Vi har enda mange mange mange måneder med planleggning foran oss! så dette kan bli en realitet, og ikke en "spontan" tanke som kommer og går med en gang.

 

 

Jeg blir glad for tilbake meldinger og tips. gjerne negative og positive ting! En annen ting vi kunne tenke oss er om dere vet om noe spesielt som bør sees i forskjellige land, og land som bør ungås. som f.eks egypt pga. situasjonen som er der nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...