Jump to content

Avstandsmåler med vinkelmåler... Kan det være nyttig??


Norseman220

Recommended Posts

Hei.

Kom over denne avstandsmåleren, http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=78268 og lurer på om det kan være et nyttig instrument for å få tegnet opp avstandsforskjellen mellom vinkelen man må skyte og avstanden til målet.

Vet at det har vært mye snakk om skyting i oppover eller nedoverbakke på forumet.

 

Eller er det bare helt unyttig?

 

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte å sniktitte på klikktabellen for MØR-børsa (12,7mm). Det er først på lange hold og bratte vinkler at vinkelmål har noe å si. Et par eksempler:

10 graders vinkel, avstand 400m gir en korrigert ballistisk avstand på 394m. En differanse på 6m.

15 graders vinkel, avstand 400m gir en korrigert ballistisk avstand på 386m. En differanse på 14m.

20 graders vinkel, avstand 400m gir en korrigert ballistisk avstand på 376m. En differanse på 24m.

Å skyte oppover i 20 graders vinkel er relativt bratt og er vel noe de færreste gjør. Unnarennet i Holmenkollen er 38 grader på det bratteste. Så i de fleste vanlige jaktsituasjoner, under 200m og 10 graders vinkel, har det liten betydning med korrigering av avstand.

Driver man derimot med langholdsskyting så vil det helt klart ha en effekt.

F.eks.

10 graders vinkel, avstand 1200m gir en korrigert ballistisk avstand på 1182m. En differanse på 18m.

25 graders vinkel, avstand 1500m gir en korrigert ballistisk avstand på 1359m. En differanse på 141m.

 

Selv kjøpte jeg en avstandsmåler uten korrigering fra sports face i USA til kr 1100,- Den måler ut til 1500m.

Det holder i massevis for meg til vanlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for konstruktive svar.. Er selv nybegynner på dette, så det er ikke alltid greit å vite hvor mye vinkler og slikt har å si... Ser ikke for meg at jeg blir å skyte på noe over 150-200 meter.. Foreløpig har jeg mer enn nok med å få greie samlinger på 100m.

 

 

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...