Jump to content

"Avstandsstykke" på sluttstykket til Savage mod 116.


Mr Lasse

Recommended Posts

Jeg har en Savage mod 116, 338 wm. Bak på sluttstykket, foran hevarma sitter det en.... ja altså et...... jo det må være en sånn... HVA i herrens navn er det for noe? :?::!::?:

 

Det er en demonterbar klosse med en fjærbelastet kule som går ned i et langsgående spor på sluttstykket. Denne klossen fyller ut avstanden mellom hevarma og låskassen i lengderetningen. Har prøvd å ta av denne "klossen" og klikke med børsa og den spenner opp og alltingen uten klossen, men har ikke prøvd å skyte uten. Den er ikke noe stort problem for meg bortsett fra at det er ørlite slark i. Det berømte mikroskopiske problemet som egentlig ikke er et problem, men som innimellom kan drive en til vanvidd.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner minimalt til Savage, men TROR plata sørger for primæreksraksjon under hevarmsløftet, og for å sperre for gass under ev. hylsehavari. Kansje de er designet i Louisiana, der er det mange franskmenn, he. Sorry :)

Link to comment
Share on other sites

Primærreaksjon? Og dvs den første millimeteren bakover, som løsner ei "klebet" hylse fra kammeret?

 

Det er meget mulig, men det er ganske mye slark i lengderetningen på denne plata mi såi hvertfall mot tomt kammer er det noe annet som slipper sluttstykket en anelse bakover før det kileformede partiet på plata går i inngrep.

 

Mon tro om dette er noe som lar seg chimse opp? Irriterer meg grenseløst over den der til tider :twisted: selv om den er knapt hørbar :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei, tenkte på primærekstraksjon ja. Rive løs hylsen under hevarmsløftet. Skulle tro bolten hadde en del lengdevis slark med tomt kammer også da. Kjenner ikke Savage godt nok. Uvanlig patent med godt rykte over dammen. Du kan sikkert redusere slarken noe, neppe helt p.g.a. konstruksjonen. En børsemaker bør kunne gi svar. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, du har nok sikkert rett. Det høres og ser iallefall logisk ut. Tenker jeg skal finne på en eller annen gummipatent som holder plata inntil låskassen, men likevel fjærer nok til å sikre både platens funksjon og riflas presisjon. Dvs ikke lager noe videreverdig spenn i sluttstykket. Kan hende det gjør nytten med en liten O-ring. Har ikke eksperimentert noe med dette da jeg var usikker på platas funksjon.

 

Har forøvrig god tro på at det "flytende" sluttstykkehodet er en av grunnene til det gode ryktet på den andre siden av fjorden. Det virker ialllefall som en enkel men genial patent på mindre avvik mellom låskasse/sluttstykke :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...