Jump to content

Tilpasning av ny stokk


RWA

Recommended Posts

Hei

Holder på å tilpasse en ny stokk til rifla - en Mauser M98 - KV59 - og fikk kjøpt meg et halvfabrikat fra Boyds. Etter litt tilpassning og fresing til låskassen og underbeslag og pussing av løpsprofil, har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

1. Bedding av låskasse - før eller etter lakkering?

2. Hvor lite eller mye klaring bør det være mellom løp og skjefte?

3. Er det fordeler med å bedde både låskasse og underbeslag?

4. Vil toleransene forandre seg etter lakkering?

5. Bør stokken lakkeres både "innvendig og utvendig"?

 

Det ble ganske så mye pussing av løpskanal i skjeftet, da løpet jeg skal benytte er originalt. Skal kappe det en del - ca 15 cm - da det er ca 75 cm. Klaringen jeg har nå på løpskanalen er ca. 0,3mm. Stokken er ikke lakkert enda.

Link to comment
Share on other sites

Du kan lakke både før og etter bedding. Anbefaler etter, unngå ev. lakk på beddeflater før bedding, du må fjerne materiale for å gi plass til b.masse uansett. Bedding av underbeslag er nok ikke nødvendig, kan være aktuelt hvis det er spenn i u.beslaget, eller sammen med ev. søylebedding. Husk klaring rundt skjefteskruer, ikke rekylopptak her. Unngå ev. lakk på b.massen, det forandrer toleranser, ellers betyr det ikke noe. Jeg liker god klaring til pipa, gjerne to-tre mm. Etter bedding bør alt innv./utv. forsegles. Syns også du bør bruke Linolje eller lign.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også bruke noe som heter Liberon Finishing-oil for å få en fin overflate. liberon har en masse spritbeiser og vis du vil ha lit farge på stokken. det er bare å bruke en svamp til påføring både for oljen og beisen. den er og få kjøpt i de fleste malingsbutikker. vis ikke har vi den på butikken :)http://www.liberon.co.uk/oil-finishes/finishing-oil,434,464.html?&args=Y29tcF9pZD0zMDQmYWN0aW9uPWZpY2hlUHJvZHVpdCZpZD0xOTQmfA%3D%3D

Link to comment
Share on other sites

Hei

Takker for svar. Det ble en liten "talefeil" i det jeg skrev. Jeg skal olje inn stokken, ikke lakke den. Takk for tips på oljer. Får tråle malerforretningene - ev. våpenforhandlere etter oljer til stokken. Var å kikket i dag, men de fleste har bare lakk og maling - lite oljer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...