Jump to content

Tips til lyskilde på åte?


kahles

Recommended Posts

Det kommer helt ann på hvor stort(amp)batteri du kjøper. Men den lykta trekker ikke mye strøm. Må vell bare testes for å finne det ut? Eller få en med elektrikkerutdaning til å regne det ut når du vet hvor stort batteri du kjøper,å hvor mange timer lyset skal lyse pr døgn :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg prøvde ein gang med lys og bare bilbatteri trur og meiner denne lampa var på 50 watt ikkje at det seier meg noe, men med timer som stilte den inn på og være på fra kl 12-6 varte batteriet bare ei natt og neste natt den sku slå seg på var batteriet tom for strøm og slo seg av..

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke noen erfaringer som kan gi en pekepinn? Synes det der så ut som en interresant løsning!

 

Nei,jeg har tillgang på strøm..men mener den lampa var på 6w..så har du da et 600mah batteri,skal det lyse ca 600 timer..det dobbelte med et 1200mah batteri. Men det er bare teori...

Link to comment
Share on other sites

Eg prøvde ein gang med lys og bare bilbatteri trur og meiner denne lampa var på 50 watt ikkje at det seier meg noe, men med timer som stilte den inn på og være på fra kl 12-6 varte batteriet bare ei natt og neste natt den sku slå seg på var batteriet tom for strøm og slo seg av..

Bilbatteri e ekstremt dårli egnet for slikt..

Du må nokk ha et fritidsbatteri.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke noen erfaringer som kan gi en pekepinn? Synes det der så ut som en interresant løsning!

 

Nei,jeg har tillgang på strøm..men mener den lampa var på 6w..så har du da et 600mah batteri,skal det lyse ca 600 timer..det dobbelte med et 1200mah batteri. Men det er bare teori...

 

 

Litt basic:

 

Watt delt på Volt er lik Amper.

 

6W/12V=0,5 A

 

Ett vanlig bilbatteri kan godt brukes. Batteri på 60AH vil holde i 120 timer.

 

50W/12V=4,16A.

 

4,16A X 6(timer) = 25(AH). I vinterkulde reduseres batterikapasiteten. Ett batteri på 45AH kan tømmes på ca. 6 timer.

 

45/4,16=10,81. Batteriet bør holde vel 10 timer i nomal temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...