Jump to content

Villsvin jakt i Sverige og 30-30


357

Recommended Posts

Jeg ser at i nesten alle Europeiske land (Sverige, Danmark, Polen, Tyskland) etc så krever man 2000 joul på 100m og kulevekt på 10 g. Har nå en mulighet til å jakte villsvin i Vaxsjø i Sverige og har veldig lyst til å jakte med min 30-30. Den gir ca 2100 joule på 100 m med Horady lever evoulotion. Da burde vel det være ok?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Hornady gi denne patronen 2226 joule på 100 yards (med 26" løp) 100 yards er 91 meter og win94 rifla mi har 20" løp.

Derimot så ser jeg at de på jaktsidan sier at det er et klasse1 våpen.

 

jag jagar vildsvin, visst får man numera använda hornady:s kula för vildsvin, den uppfyller kl 1.

 

Men kanskje best å spørre om de har dokumentasjon på dette.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skriver i en annen tråd her på forumet så anbefaler jeg "så kraftig som mulig". Innen rimelighetens grenser.

 

Vanligste grisebösse kaliber ligger på 308 og 30-06.

Man vil gjerne ha litt marginaler når det kommer til gris, ettersom de er tungskutt og kan bli farlige ved skadeskyting.

 

Ei klassisk grisebösse er en halvautomat med kort löp og en moderat kraftig kaliber.

Ideelt skal man ikke få ettersök, men det er heller normen en unntaket att grisen springer 50-100 meter og gjömmer seg i krattskogen. Om den da fortsatt er i live kan den bli riktig farlig.

 

Grisebetor skal man vokte seg vel for.

Guttan som går ettersök har gjerne kevlar og aramidforsterkte bukser på seg. Det er flere som har fått alvorlige flenger i bena av angripende gris.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...