Jump to content

spørsmål ang mauser


eseikrem

Recommended Posts

hei jeg har en mauser i kaliber 3006(7,62)

arvet den av min bestefar. den har blitt byttet kolbe på til en litt mer "moderne" look for mange år siden. nå har kolben etter mange år med aktiv hjortejakt begynt å bli litt sliten.

og jeg tenkte å pusse den ned og olje/lakke den.

 

her er da mine spørsmål:

 

blir det store endringer med tanke på treffpunktet etter man har tatt av kolben og monterer den igjenn?

 

råd og tips ang lakkering av løp? med tanke på klaring mot kolbe? altså om tykkelsen på lakken som jeg sprayer løpet med har noe og si?

 

mvh espen

Link to comment
Share on other sites

Treffpunkt endringen kommer mye ann på hvor god bedding det er hvis den i det heletatt er beddet. Så alt fra 0cm til maaaange :wink:

 

Klaring mellom lløp og stokk etter lakking....Kjøp deg ei rundfil og litt sandpapir med så grov korning du får og puss unna i løpskanalen når du likevell pusser på stokken. Prøv med kasse og løp og se om det er klaring..Hvis ikke...Puss mere... :wink:

 

Lykketil med oppussingen av en gammel sliter.

Link to comment
Share on other sites

Bedding er en "død"masse som blir lagt nede i stokken mellom kassa og stokken og vil gjøre våpenet mere stabilt med tanke på presisjon. Mange våpen blir også mere presise etter de er beddet. Hvis du ikke vet hva du gjør når du gjør det(bedder en stokk) Bør du få det gjordt hos en børsemaker.

 

De tar alt fra 500kr og oppover. Mye prisvariasjon kommer av hvordan de bedder og hvor mye de bedder i stokken. Den billigeste som de fleste gjor er å kun bedde rundt rekylklakken og bakerst ved bakre skjefteskrue.

 

 

Og det finnes ikke dumme spørsmål det er ved å spørre og studere du lærer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lykketil altid like moro å pusse opp en gammel stokk og se hva som skuler seg under gammel møkk og lakk.

 

 

Skal du olje den når du er ferdig eller lakke? Lakk er lettvindt og pent så lenge det er helt og pent utført, men olje holder seg bedre og lettere å ta etterpå opp pussinger med :wink: Pent er det også når man har jobbet det godt inn i stokken og påført ett vokslag og slik....Kos deg og vi ønsker bilder av resultatet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...