Jump to content

Revejakt med hund


bjornbra

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lest opp og ned om forskjellige bikkjer som funker til revejakt og har gått meg litt vill..

 

Kan noen skrive noen ord om hvordan de forskjellige bikkjene funker på jakt?

 

Spets, laika, terrier, støver. Alle har forskjellige måter å jage/støte reven på..?

 

Synes revejakt er spennende og det hadde vært moro å hatt et skikkelig verktøy på fire bein til jobben..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare ærfaring med støver men den går ut på at du finner ett ferskt spor etter rev (natt spor) eventuelt prøver å ringe inn reven hvis mulig.Så slipper du støveren på sporet og den fixer resten det blir los å du/dere posterer på reven. (MÅ BARE PRØVES) utrolig spenende jakt når alt funker. jeg bruker Hamilton støver funker som f....... (Har foresten valper nå Hvis du er int :D )

Link to comment
Share on other sites

Ok så revejakt med støver betyr los og postering.

Klarer støveren å trenge den opp i et hjørne, slik at den stopper opp, eller vil det skje at reven smetter ned i hiet sitt?

Er det mulig å jakte alene, eller er dette vanskelig? Hvordan turer reven typisk?

Til slutt: kan man få en støver som fungerer både på hare og rev?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil lese om en bra bok om revejakt revejakt, så kjøp boka Rev og revejakt av Morten Kraabøl.

Der står det beskrevet bra om de fleste former om revejakt.

 

Men kan nå svare deg sånn gennerelt.

 

Spets og laika blir vel ikke brukt så mye til revejakt, selv om de ofte er rovdyrskarpe.

 

Terriere er avlet for hijakt, eller de skal nå helst være avlet for det...

Man oppsøker hi man vet er i bruk eller går på sporsnø og følger ett fersk revespor til man kommer til hiet, hvis man er heldig da.

Hunden slippes ved hiet og skal selv søke til en inngang og forhåpentligvis få reven ut rimelig kjapt.

Eller terrier brukes i kombinasjon med støver og slippes i hi om støveren har jagd reven inn.

Terrieren bør selvfølgelig helst være av sprengertypen, er den en forligger så må man sannsynligvis fram med spett og spade...

 

Terriere kan også brukes til støtjakt, man lar bikkja gå løs der man tror reven kan være.

Fungerer nok best om man har folk på post rundt plantefelt eller skogsteiger.

Personlig har jeg vært heldig flere ganger med denne måten selv om jeg har gått alene, reven har da oftest blitt skutt i uttaket.

 

Med støver slippes hunden på ferske spor om det er sporsnø og følger sporet til den finner reven,

eller man sporer med hunden i bånd til man skjønner at reven er i nærheten, det vil man jo forhåpentligvis "lese" på hunden.

Hvis ikke det er snø slippes hunden der man vet reven har dagleier eller sine tråkk, eller ved åter man vet blir besøkt av rev.

Deretter kan alt skje, reven kan ture fint i reviret sitt, stikke pokker i vold eller gå i hi.

Det er vel sjelden en støver tar igjen en rev om den ikke er syk eller det er mye løssnø osv.

 

Når losen går, så gjelder det å vite hvor man bør poste og er man heldig kommer reven der du står ;)

Link to comment
Share on other sites

Hva med spets og laika? De har jo sansen for rovdyr så det er vel noen som bruker disse på revejakt?

 

Hei! Jeg har en laika. Har tenkt tanken med å bruke henne på rev. Jeg spurte derfor om råd og tips inne på tråden "Laika"

Link her: viewtopic.php?f=7&t=10183&start=440

 

Har ikke lyktes med revelos med min laika ennå, men har fortsatt god tro bare føre og forhold slår til i vår favør :D

Link to comment
Share on other sites

bjornbra: trur nok du lykkes best med å styre unna spets om du er ute etter å få reven :mrgreen:

 

Neida,men jeg er inne i mitt 11 år som spetsjeger å har ikke tall på hvor mange slepp jeg har,men jeg har sett at gammer'n min har jaga rev 2 ganger,siste gangen var nå i høst på premieren i sverige,så på astroen at han spora vel mye, gikk så ned til veien for å se om jeg kunne se hva han drev med; men like etter kommer en rev tuslende nedover veien med noe i kjeften mus/jerpkylling el noe sånt,jeg gjorde meg klar for å skyte,men han vinkla av litt for langt foran meg, å så kommer hannhunden etterpå å løper rettforbi der reven vinkla av, jeg ropte på han for vi sku nå jakte fugl,,, men neida ikke han, det var reven han spora på tverrsnudde å fant sporet igjenn å borte ble han å reven, gikk vel i hi har jeg mistanke om.

 

Det som er med spisshunder er at dem generelt ikke loser før dem har øyekontakt med viltet å ikke loser på sporet, men en langbeint laika er nok mere å satse på en enn stuttbeint spets :wink: om du skal satse på spisshund

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine svar, her nærmer vi oss en "Anskaffelsesguide av hund til revejakt"..

 

Hvilken laika egner seg best til revejakt?

 

Finskspets: spetsen er vel noe hissig på rovdyr, er den ikke? Hva med mårdyr og grevling?

 

Hvordan vet man om man får en sprenger eller foreligger (?) hvis man kjøper en fox eller tysk terrier? Det er vel liten tvil om at en sprenger er enklest å jakte med?

Link to comment
Share on other sites

bjornbra: spetsen har forskjeller som alle andre raser,men at di er utpreget roviltskarpe syns jeg vel ikke di er, men snakker da om mine 2 å gammle hunden min har losa bjørn, lekt med død gaupe :lol: (tok hue på gaupa å dytta mot gammer'n og han begynte å sku leke den dummen :lol: ) men han hadde garantert losa grevling, noe di fleste vil gjøre, men hu tispa mi er bare litt over 2 år og hun jakter kunn fugl,sto utafor ringen med wirebjørn inni å DEN var skummel den :mrgreen: (noe eieren likte å se :lol: ) så hu er ikke noe veldig tøff. men alt går på pregning, at di funker på mår og ekorn er ikke helt ukjent :wink: men dette er en rase som er avlet for å lose skogsfugl,det med roviltskarpheten er noe du kan få med på lasset noen funker på det å andre gir blaffen,

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en hund til revejakt, så er det 3 hundetyper som er mest aktuelle.

Støver, terrier og dachs.

 

Skal du også jakte annet småvilt og rådyr også, så bør du se på dachs, drever, beagle og basset.

Men husk du får ikke alt i en sekk, de fleste hunder blir mest interessert i å jage en type vilt, enten det er medfødt eller du har preget de så mye på det viltet, at det er det de liker best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...