Jump to content

rust i splitterny drilling


knutmstien

Recommended Posts

hei godt kammerfolk!

 

jeg satte meg ned i kveld og skulle pusse litt på den nye blaser d99 drillingen min,og så att det kom endel ruststøv ut av kammeret på rifle løpet og på hagle løpene :shock:

våpenet har kun vert ute 1 gang på vinterjakt fint vær(ble ikke våt) og kun vert skutt 6 rifleskudd og 25 lerdue ammo med.

patronene virket jævelig sløv,akkurat so om kruttet hadde vert vått elns.1 skudd kom ikke haglkoppen med ut,men satt igjen i trangborringa :roll:

pusset ikke våpenet før 4 dager etterpå(ja vet det er fyfy).nevner det med sløve patroner grunnet,de med fks og ha lydemper på rifle som lageres kan lage en avgass som skaper rust?

noen som bekrefte om dette kan skje i hagle løp?

og hvordan fjerner jeg denne type rust effektift?har bare rifle pusse set for hånden,har gnikket engod del med messing børsten og fått bort alt av støv,men er noen rustflekker igjen i selve kammeret som jeg ikke får bort:roll:

alle tips settes stor pris på :)

blir for domt og må ønske seg nytt løpsett i julegave :evil:

 

 

mvh knut

 

god jul

Link to comment
Share on other sites

Hvis kruttet ikke har forbrent ordentlig når du skjøt med haglen, tror jeg at det delvis forbrente kruttet kan være en medvirkende årsak til rust, hvis dette har fått stå i flere dager.

Ved jakt i kuldegrader vil det ofte bli kondens i løpene og mekanismen når våpenet tas inn i varmen. Hvis våpenet settes i våpenskap før det er helt tørt, er det meget stor mulighet for at det vil ruste. Det er også lurt å legge inn en pakke med Selica Gel i skapet, da det trekker til seg fuktighet.

Jeg ville prøvd å pusse med solvent, for så å sette inn med olje etterpå.

Svein S

Link to comment
Share on other sites

regnet nesten med det var kruttet og ikke minst kondensen,fikk ordnet alt med utallige drag med baksiden av en skuresvamp surret rundt pussestaven:)de fikset de meste,så nå ligger kammerene godt insauset i olje på middagsbordet,regner med oljen løser de lille rustet som er igjen over natten.

 

 

mvh knut :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...