Jump to content

to rifler og en kikkert eller byttepipesystem


kilden

Recommended Posts

Hei har idag en cz 550 6,5-55 med en god shirestone 3-10x44

som jeg er mere en godt fornøyd med.

 

Jeg ønsker og suplere opp skapet med to nye rifler slik att okså mine sønner har tilgang på våpen og att vi da kan jakte sammen. Siden CZ'n er litt av en allrounder så har jeg lyst på en 223 og en 308,

 

Jeg kunne tenke meg og slippe unna med og kjøpe en kikkert som jeg kan bruke på begge de nye

ser for meg warne eller leopold QRW, men vil dette stemme overens på basene uten og løsne på

ringene event kan jeg montere hele weaver picatiny skinner og få dette til. Er klar over att det nokk må litt

justering av kikkerten mellom byttene men det kan jeg jo lett lage meg en tabell over

eller kan jeg kjøpe et byttepipesystemvåpen hvor jeg oppnår det jeg vil,

 

ser for meg og kjøpe en forholdsvis dyr kikkert prisleie 8-12000

gjerne to stk feks howa i ,223 og 308,

 

har jeg mulighet og komme imål med denne tankegangen, eller er det bar og gi opp og gå for to kikkerter

(da blir det neppe europeiske)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to rifler med picatinnyskinne, alle de siste kikkertene har jeg byttet mellom riflene uten nevneverdige problemer.

 

Ble litt rot da den ene skinna er 20moa og den andre 0 moa helling, ble endel justering i høyden da kan man si.... :roll: Bygde opp 0 moa skinna med blikk fra en ølboks, da funket alt som gull igjen..

 

Ergo: kjør på. 2 identiske skinner på riflene og du bytter kikkert sånn som du vil etterpå

Link to comment
Share on other sites

CZ i 6,5 og 223 er to forskjellige våpen og bruker forskjellige montasjer. CZ 527 i 223 bruker 16 mm spor og har rekylstopp i siden, men CZ i 6,5 er en 550 har 19mm spor og har rekylstopp spor også i siden, men er flatt.

 

Sikkert noen som også lager Piccatinny skinne til CZ, men du må da få tak i en til hver rifle for å kunne bruke samme kikkert.

 

En Howa som nevnt eller en Rem 700/ en Savage/En Winchester og for den sags skyld en Tikka har samme låskasselengde i 223 og 308 og der skal det gå greit å bytte en kikkert fram og tilbake, gitt en nøyaktig montasje og en kikkert med godt med knepp i for å komme inn med begge kaliberene.

 

Aberet med en pipebytte rifle i disse to kaliberne er rett og slett at du må ha nytt sluttstykkehode eller på Sauer helt sluttstykke , magasin og løp for å få 223 til å passe. Det blir fort veldig dyrt sammenlignet med 2 rimeligere rifler av de ovenstående merkene.

Link to comment
Share on other sites

hei sauer og takk for, et godt svar

det du fortalte om howaen var svært innteresant, att en med og sette på todelte baser vil kunne kryssbytte

en stk kikkert, er howaen ferdig maskinert og bort huller for baser, er jo klar over att med to oppspenn

for boring så skal det godt gjøres og treffe såpass att man ikke får horisontale feilvinkler

 

har du vært borti om det lar seg gjøre og finnpusse/polere på selve basene for og gjøre ørsmå forandringer.

det er jo klart att om jeg går for dette med to rifler, og legger en tålmodig og nennsom hånd på bearbeiding

av basene så kan jeg være såpass heldig og ende opp med et glimmrende og fleksibelt våpensystem

Cz' n har jeg egentligt ikke vurdert og gjøre noe med, den egner seg jo godt i par, med både ny 223 og 308

 

det kan godt være, att jeg går for en ekstra rimmelig kikkert til settet for skarv og seljakt,

med den erfaringen jeg har med og klatre runt på glatte fjæresteiner, så er det ikke sikkert jeg vil ha på kremkikkerten.

mvh

ben

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville brukt en hel skinne som du allerede har vært innom på Howa også. Som du sier skal det litt til å treffe 100% på 2 våpen i hvert sitt kaliber og helt sikkert produsert i hver sin lot.

 

Sett på en EGW Piccatinny skinne og 1 sett med Tactical ringer fra Burris, Warne, Leupold Etc så er du i mål.

 

Skinnene koster drøyt 500,-stk og ringer en snau 1000 lapp. Omtrent samme pris som en QR eller QRW montasje

 

Samme oppsettet kan du jo bruke på alle de nevnte riflene

Link to comment
Share on other sites

hei igjen sauer

kunne du om du vet det klarlegge hva som er forskjellen på weaver og picatiny,

mener jeg fikk forklart att weaver er et sivilt system og picatiny er et militært system

 

så har jeg okså hørt att weaver ringer kan brukes på picatiny,

mens picatiny ringer ikke kan brukes på weaver skinner

anntar att det har med størelsen på slottene og gjøre hvis så er tillfelle.

 

nå ligger det søknader inne hos politiet, går de igjenom så går det nokk mot en bestilling

av to stk howa med ferdigmontert skinne og ferdig gjenget for demper.

 

vet att det ikke blir opptimalt med samme demmper 223 og 308

men jeg tenke på og ta med CZ'n i dette okså.

så da blir det en demper 223/6,5 og en 6,5/308

 

mvh

Ben

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Howa med ei Farrell picatinnyskinne på. Med Leopold QRW ringer kan jeg plukke kikkerten av og på så godt som uten treffpunktforandring. Nå er jeg på jakt etter ei picatinnyskinne som passer på salongen (Zastava) sånn at jeg kan svitsje mellom ulike kikkerter. Noen som veit hvor det finnes? Den må være ganske høy, for det er Farrell-skinna.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har prøvd meg på bruke "en kikkert på flere børser" løsninger før. Personlig synest jeg det ble for mye rot - innskyting og justering hver gang jeg byttet. Lett for at ting går i surr - selv om en skriver opp antallet knepp. Jeg ville heller kjøpt f.eks 2 stykk conquest sikter i stedenfor ett stykk victory. F.eks en 3-9*50 på 308'en og 4,5-14*50 på 223. Et annet alternativ er vel den Zeiss Classic saken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...