Jump to content

Lapsk vallhund, Noen med erfaringer?


cervus

Recommended Posts

Vel ut ifra det jeg leser på nettet er dette, veldig lærevillige hunder, med veldig bra gemytt.

 

Egentlig så er det slik at jeg likte veldig godt rasebeskrivelsen, men det har seg slik at jeg også er jeger (storvilt) så jeg lurer hvordan ville en slik hund fungere på jakt, eller ikke i det hele tatt (vet at dette ikke er en tradisjonell jakthund valg).

 

Jeg er aktiv i fjellet heile året rundt, og har ingen betenkligheter angående dens egenskaper som turkammerat, men det hadde vært artig om noen har prøvd å for eks. spor men den eller noe.

 

Jeg tror at rasen vil vise innteresse på hjortedyr, siden de er ment å brukes til reingjeting, men hvordan vil en slik intersse (egenskap) utarte seg på jakt (i bånd).

 

i første omgang er jeg mest nysjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Många lapskor har rätt mycket jakt i sig, men det är inte så bra att de får till stånd, utan det blir istället racerdrev :shock: Vilket inte är så lyckat.

 

Om jag vore du skulle jag i så fall satsa på en finsk lapphund i stället. Då finns större chans att det blir jakt med hunden. En av mina ställde älg med bra skall :D Men det är inget man ska räkna med i fråga om någon av raserna egentligen.

 

Skiljer mycket lite på den mentala biten hos finsk lapp och lapsk vall faktiskt. De är ju väldigt besläktade raser, så det mesta som skiljer är utseendet. Båda raserna är otroligt lättsamma, läraktiga och arbetsvilliga och dessutom är de oftast otroligt sociala och glada i folk. Nackdelen för båda raserna är att de som så många andra spetsraser är väldigt lättskällda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...