Jump to content

338 LM Ladninger??


specialops

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen som kan si meg hva erfaringer de har med denne patronen 338 lapua magnum.

 

Har lada litt selv og testet igår.

 

Testen var på 100m.

 

lada 1: Vitavori N-160 krutt 85gr, med federal magnumhetter med 250gr lapua lock base helmantel kule.

lada 2: Norma Mrp krutt 90gr, med federal magnumheter med 250gr lapua lock base helmantel kule.

 

Første ladningen nr 1 har jeg fått som tips fra andre som har samme børse som meg. altså en TRG 42.

 

Fikk grei samling, 3 skudd på 2 cm.

 

forsøkte med ladning nr 2. 3 skudd samling på 4cm. altså det dobbelte.

 

 

Noen mener at Vitavori N-560 kruttet kan være bedre den N-160 og at N-570 er forbedrings kruttet til N-560. er det noen som kan forklare evt hvorfor N-570 kan være ett bedrekrutt valg den N-160?

 

Fint om noen vil dele sine erfaringer rundt forskjellige ladninger de har teste og resultatene på forskjellige avstander.

 

Fint om noen kan forklare hvorfor noen krutt typer er å foretrekke den andre for lang holdskyting.

 

Det er så mye å prøve, og ikke alt ladeboken tar for seg heller vell? noen som har noen triks? :?

Link to comment
Share on other sites

Vil først fortelle at min erfaring er basert på 338 RUM.

Foeskjellen er vel minimal imellom disse to, så det som er relevant for LM, gjelder vel også for RUM, og omvendt.

 

Med tanke på krutt.

Slik jeg ser det er litt av vitsen med LM og RUM kreasjonene at en ønsker mere punch, og fart enn det en klarer med 338WinM, og derfor søker (iallefall jeg) å finne det kruttet som gir mest fart, med akseptable trykk.

 

Jeg har kommet frem til at det (hos meg, i min RUM) går en grense ved MRP sånn ca. ved kuler i tyngde 250 grs.

Bruker jeg raskere krutt kommer trykket over akseptabelt nivå, før akseptabel hastighet oppnåes.

 

 

Hva som er "bedre" med 560 og 570 kontra N-160.

Jo; det att en oppnår hastgheter som gjenspeiler det hylsevolumet en har til rådighet.

Med 570, og full hylse, bak ei 250 grs Scenarkule, oppnår jeg hastigheter som rettferdigjør den større (enn 338 winM hylsa), og utnytter potensialet til fulle.

Skjønner liksom ikke vitsen med å ha en LM, eller RUM, og kjøre WinM hastigheter.

 

Det som gjør 560 og 570 kruttet bedre egnet, er at egenvekten er en god del tyngre enn 100 serien. En får med andre ord plass til mere kruttvekt ved samme volum.

Vil også annbefale deg å prøve Acuurate 8700 om du greier å få fatt i det. Vet dette ble solgt for en tid siden via skytterlagsidene til Norma.

 

Om noen kruttyper er bedre egnet enn andre ved langholds skyting.........tja si det.

Her er det vel en kombinasjon av fart og hastighet en søker.

 

Men min personlige oppfatning er:

 

Uten presisjon er hastighet totalt uinteressant

 

Finn den kombinasjonen av kule/krutt/akseptabel hastighet som gir deg best presisjon på 1 eller 200 meter, så er du igang.

Test de også på langhold i litt vind, sånt no kan være ganske så informativt.

Ett lite tips på slutten: Før logg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på 560 og 570 er vel relativt sett omtrendt den samme som forskjellen på N-160 og N-170.

To krutt fra samme produsent, men med to forskjellige "brennhastigheter".

 

570 er "seinere/tregere" en 560, som igjen resulterer at det trenges mere krutt i to like patroner, for å oppnå samme trykk.

Eller at en oppnår mindre trykk med 570, kontra 560, ved samme ladevekt.

 

Skal en ha maks hastighet så må en vanligvis finne det kruttet som fyller hylsa mest uten at en går over maks trykk for patronen, men igjen ikke ett så tregt krutt at en ikke oppnår maks trykk før hylsa er smekk full.

 

Jeg opplever at jeg må (tildels) komprimere kruttet kraftig i 338 RUM ved bruk av både N-570, og Accurate-8700 ved kuler i vektklassen 250 grs..

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

De ladedataene jeg har utarbeidet for 338RUM kan ikke bare overføres til din 338LM.

Måten jeg kom frem til data på N-570 var at jeg gikk utifra N-170 data, som var tilgjengelig flere steder på nettet, pluss i flere ladebøker, pluss at jeg har ladet endel med N-170 i mi børse tidligere.

 

Jeg gikk utifra en "midt på treet" ladevekt med N-170 fra min rifle, og ladet opp med N-570 med samme kule, hylse, hette, kruttvekt og patronlengde. Fikk litt lavere hastighet (ca 30m/sek) med 570 kontra 170. Så har jeg forsket derifra med økende ladevekter, og hele tiden kontrollert hylser, og kikket etter trykktegn.

Alle fingre og øyne i behold så langt, men vet at dette ikke akkurat er den meste vitenskapelige metoden. Men empiri er og blir empiri. :D

Jeg har hatt 250 grs Scenar opp i over 940m/sek, men den ladningen er strøket av listen. Fikk "løse" hettelommer og "Remington flekken" i hylsebunn av denne.

 

Med hensyn til skyeavstander.

Jeg har testet 250 grs Scenar på opptil 1080 meters hold, og ifølge PCB har jeg klikk nok på kikkertsiktet til å rekke ut til litt over 1600 meter med den montasjen, og siktet, jeg har påmontert nå.

Skutt en god del på 4-5-600 meter med 250 grs Scenar........og det funker :D

Merkbart mere "klang" i gongene, og selvanviserene svinger rett så friskt ved treff sammenlignet med andre og mindre brutale kalibre.

 

Fandt noe data på nettet hos Vithavoury til deg:

338 LM:

250 grs Scenar satt til 93,5 mm lang.

N-170 startladning 85,1 grs. maks 97,1 grs

N-560 startladning 71,1grs maks 85,0 grs.

 

Om du bruker disse to som utgangspunkt så skulle det være mulig å få satt isammen en startladning med N-570 også.

Link to comment
Share on other sites

338RUM:

 

Flott! Takk skal du ha. :D skal lade litt forskjellige mengder med N570 opp til 85gr. men er det slik at en kan blåse heile rifla i røyk om man lader mer den dette? hvis jeg tar kompakt ladning, altså topplader hylsa helt opp, kan det gå gale? :? Hvor viktig er det å finne ut hva trykk de forskjellige ladningene har? jeg har ikke verktøy til å måle dette....

 

Det er vell det at en vil prøve å få stablisert kulebanen fra når kula forlater løpet med en gang? Eller hvordan er nå dette? hvordan finner en ut om en bør lade mer eller mindre krutt i hylsa for å få til bedre samlinger på sei feks 1000meter? :?

Link to comment
Share on other sites

 

Snakker om å få det servert på ett fat..... :D

Her har du relevante data for patronen din specialops.

Og uten å virke belærende (håper jeg) vil jeg annbefale deg på det sterkeste å gå til innkjøp av ladeboken.

Sånn jeg forstår endel av dine spørsmål, tror jeg du vil ha stort utbytte av å lese denne boken.

Der vil du også finne ladedata for ditt kaliber.

 

Lykke til.

 

Ps: Takker for linken stille 6,5x55. :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute med trg`n idag og fikk skutt mine første hjemmeladde patroner. 215 gr hp vld fra PBP ,96,5 gr mrp, cci 250 hetter. Gikk helt likt Lapua Naturalis. Har ikke kronograf så hastigheten er ukjent.

 

Er det noen som har tips om gode kuler/ladninger til jakt tas de i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...