Jump to content

Ble det produsert duellpistoler her til lands ?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er noen som vet om det ble produsert flintlåsduellpistoler her til lands ?

 

Jeg vet iallefall at de mest kjente duellpistolmakerne var:

Wogdon & Barton

 

Joseph Egg

 

Joseph Griffin

 

John Manton

 

Joseph Manton

 

Henry Nock

 

James Purdey

 

John Twigg

 

Robert Wogdon

 

Freres Lepage,Paris - 1836

 

Lepage var en berømt fransk våpenmaker som laga duellvåpen for høyklassen. Han hadde rykte på seg for å produsere duellvåpen av god kvalitet.

 

 

Houllier - Blanchard - 1844

Blanchard var en familie av våpenmakere i Paris circa 1775.

hadde verksted i #36 Rue de Clery i Paris circa 1825-1850. Hertugen av Orléans var en god kunde.

 

Durs Egg - 1827

Durs Egg er en av de beste engelske våpenmakerne.. Han hadde verksted i London, men var født sveiser. Han åpna sjappa si i 1772. Han arbeidet for John Twigg som er duellpistolenes "far". Durs Egg var i brangsjen i 53 år. Han var våpenmaker for Prinsen av Wales, Hertugen av York og Kong George den III.

 

 

Renette Gastinne - 1845

Gastinne Renette,Paris var en av de beste franske våpenmakere. Han laga sett som var "deluxe" i ordets forstand.

Kunde her var blandt annet Napoleon.

 

 

John Forbes - 1810

John Forbes, Liverpool, var våpenmaker for hans kongelige høyhet, prinsen av Wales, senere George IV.

 

 

H. W. Mortimer - 1795

H. W. Mortimer var en kjent engelsk våpenmaker. Kjent for kvalitetsvåpen.

 

 

William A Beckwith - 1840

William A Beckwith var elev under Wattel Clark i 1785. Han hadde verksted på 58 Skinner Street, Snowhill;han var aktiv der til 1861.

 

 

Forresten så hendte det at kvinner utkjempet dueller. Det ble utkjempet en i Georgia, USA - 1817.

Ella Hattan utkjempet dueller i United States mellom 1884 og 1900.

 

Det finnes to forskjellige sett med duellregler som er kjent. En irsk og en fransk.

 

Duellen ble vanligvis utkjempet med pistol eller sverd; den utfordrede hadde rett til å velge våpen. Dueller var i allmennhet ulovlige og straffebelagte. I dag er dueller forbudt i de fleste land.

 

Det hendte at en del av duellpistolene ble utstyrt med rifler i løpet, da som regel så grunne at de var vanskelige å se.. Det var betegnet som "usportslig" å utkjempe dueller med riflede våpen.

Snellertavtrekk, som gir meget følsomme avtrekkere og andre skjulte funksjoner var også vanlig.

 

Kjente Personer som ble drept i dueller:

 

Arkitekten Simon de la Vallée i 1642.

Poeten og sangeren Lasse Lucidor ble drept i en duell på kjelleren Fimmelstång i 1674.

Peder Tordenskjold, norsk-dansk sjømilitær, i 1720.

Évariste Galois, fransk matematiker, i 1832.

Alexander Hamilton, amerikansk finansminister, i 1804.

Den preussiske dragonløytnanten Ernst Marimilian von Gaffron und Oberstradam (1867-1911) i en berømt duell med Rudolf von Richthofen i 1911.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lest noe om dette på Wikipedia, faktisk ganske mye av det samme.

http://no.wikipedia.org/wiki/Duell

http://en.wikipedia.org/wiki/Duelling_pistol

Med mye klipp og lim fra andre internettsider hadde det kanskje vært greit med en kildehenvisning, slik at andre ikke tror du legger dette frem som ditt eget verk :?

 

Om det har blitt laget slike i Norge vet jeg desverre ikke, men det er et intr. spørsmål som jeg håper andre kan gi svar på :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...