Jump to content

Kolbekappe til Laukonen


Langlo

Recommended Posts

Hei! Jeg har pr idag en beinhard kolbe på min meget kjære Laukonen stokk. Det går greit, børsa er jo tung, men alt i livet kan jo forbedres... Viktigst er det kanskje at stokken blir lengre, for når jeg skyter de tyngste ladningene får jeg rød halvmåne i panna..

 

Jeg tenkte jeg skulle sette på en kolbekappe i best mulig kvalitet. Hva burde jeg velge? Laukonen har en rimelig stor kolbe og det finnes ingen "prefit"/ferdiglagd kappe for denne stokken, etter hva jeg har erfart.

 

Krav: Det skal være pent. Stokken må bli noen cm lengre og den skal få noe bedre demping av rekylen. - Hvordan ville dere gripe saken an?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for innlegget ditt. Dette var jo veldig oppløftende (no pun intended). Bildene pirrer kredittkort-fingeren min til de grader.

 

Slik jeg forstår deg kan jeg justere rekylkappen opp og ned. Det er metallplaten som festes på trekolben som ikke passer helt - hvordan fikset du det, børsemaker? - Hvordan er den rekyldempende effekten i gummidelen? Har du noen praktisk nytte av justerbarheten (økt presisjon?)

 

Det hadde vært nyttig å visst :)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår deg kan jeg justere rekylkappen opp og ned. Det er metallplaten som festes på trekolben som ikke passer helt - hvordan fikset du det, børsemaker? - Hvordan er den rekyldempende effekten i gummidelen? Har du noen praktisk nytte av justerbarheten (økt presisjon?)

 

Ja rekylkappen kan justeres opp og ned, metallplaten som skrus fast i kolben er litt bredere og litt kortere enn kolben.

Dette er polert aluminium tror jeg. Jeg brukte bare en flappdisk på vinkelsliperen og slipte bort det som trengtes på bredden.

Monterte den slik at det ble 3-5 mm til toppen og bunnen på kolbekappa som ikke ble dekt av denne.

Mellom tre og kolbekappe er et lag med pakningspapp (fra biltema) som er limt fast, slik at man ikke ser treèt på kolben der plata ikke dekker.

 

Har faktisk ikke fått brøvd rifla etter at jeg monterte denne anna en tørrtrening i stua :D

Jeg føler den er bedre da kolben var litt for kort til meg før. Føles god mot skulder og ligger støtt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...