Jump to content

Noen som kan fortelle meg litt basic og eit Hagle våpen?


Ny-Jeger

Recommended Posts

Hei. jeg har noen veldig flaue spørsmål angående haglevåpen . Som nicket tilsier eg jeg ein Ny jeger. Så her kommer det :

Hva er egentligt forskjellen på foreksempel ei Hagle som er (12/89 , 12/70 og 12/76)? Vil det si at vist jeg kjøper ei hagle som er 12/76 så kan jeg kun bruke 12/76 ammo? Og vist jeg bruker 12/70 patron i ei hagle som er 12/89 vil det heller ikke fungere? Jeg har også sett at det er hagler som heter Slug Hagle vil det si at jeg bare kan bruke slug patroner i ei sån Hagle?

Så er det Chok hva er Chok? Og hvordan er det fungerer? skrur man bare inn framme i løpet for å få ei "betre samling på Hagla når man skyter?" eller har jeg misforstått. Jeg var inne på Youtube og såg noen som fortalte om hagla si da sa de at deres Chok ikke tålte stål hagl, er dette tilfell? Så vidt meg det er bekjendt så er det vel bare stål som er låv å bruke siden bly er no-go.

 

På forrhånd takk for infoen!

Link to comment
Share on other sites

12 står for kaliberet, -70, -76(magnum) og -89(supermagnum) er lengden på patronen. Du kan skyte kortere patroner i en hagle, men aldri omvendt. Du kan da skyte 12/70 i en 12/89 hagle, men aldri 12/89 i en 12/70.

 

Slugshagler kan ha egne løp som er riflet. Da kan du kun skyte slugpatroner.

 

Choke er en innsnevring i enden av løpet som på nyere hagler kan byttes ut. Innsnevringen kan justeres i graden ved å endre choke. Den brukes for å samle hagleskura bedre i lufta. Trangere choke fører til trangere haglesverm. Choker trangere enn 1/2 bør ikke brukes sammen med stålpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Udmerket svar fra Wadcutter, skal prøve å supplere litt.

 

Som han skriver må det ikke brukes patroner som er lenger enn kammerlengden. Men husk på at hylselengde måles på utbrettet hylse. Det betyr at du faktisk klarer å kamre en 76mm patron i et 70mm kammer, men ved avfyring får du da en blokkering i overgangskonen som i verste fall kan føre til løpssprenging. Vær derfor alltid obs på kammerlengden på haglen din.

 

Ad slugsløp, så finnes det både glattborete og riflete, og de tar ikke skade av at det skytes haglpatroner i dem. Men de er sylinderboret, dvs. ingen innsnevring (trangboring), og i et riflet løp vil riflingen føre til enda videre spredning av haglsvermen. De er derfor uegnet til å skyte hagl i. Glatta slugsløp er direkte sammenlignbare meed sylinderborete haglløp, men de er normalt utstyrt med siktemidler som en rifle. Det er også verdt å merke seg at riflete slugsløp er beregnet for bruk med slusg som gar glatt overflate eller sabot. For glatte slugsløp ka man oppnå bedret presisjon ve å bruke slugs som er riflet i overflaten.

 

Det finnes trange choker som kan brukes med stålhagl, de er da tydelig merket "Steel proof" eller lignende.

 

Ad lovlige hagl, så er blyhagl forbudt å bruke i Norge. Men det finnes etter hvert flere alternativer til stål, f.eks. vismuth, zink, wolfram, Tungsten Matrix (finkornet wolfram blandet i plastmateriale, egenvekt og hardhet tett opptil bly) og HeviShot (wolframlegering med egenvekt nær bly, men noe hardere).

 

Smører på med hvordan haglekaliberne er definert også: Du har sikkert lagt merke til at lver tall betyr grovere kaliber. Hagle kaliberne er basert på et gammelt britisk artillerisystem der kaliberet var angitt som vekten i pund av en ren sfærisk blykule i løpsdimensjonen. Siden hagler er mindre enn kanoner angir haglekaliberet andel av et pund bly i en slik kule, dvs. kaliber 12 = 1/12lb, kaliber 20 = 1/20lb osv.

 

Og ikke vær redd for å spørre, det er det du lærer av :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...