Jump to content

Hva feiler bikkja mi


358 Win

Recommended Posts

Har en drever på litt over 11 år . Den virker i fin fysisk form når jeg går eller sykler med den , men på de 3 første sleppa i år så blir den helt knekt av å lose. Jeg hører at det piper i brøstet på den når den bjeffer ,også når den står i gården.

Tenker efysem eller lungeødem jeg men ville ikke dette gått sterkt ut over kondisjonen ??

Bikkja er såpass gammel at jeg tar vel livet av den etter denne sesongen men er det bare en bagatell så vil jeg jo selvfølgelig behandle den. Jeg får ringe dyrlegen i morra men hadde vært interessant å høre om noen har erfaring med lignende lidelse

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dyrlegen tok bilde av fremparten men fant ikke noe unormalt. Trodde kanskje det var infeksjon i øvre luftveger og fikk penicilin. Har gått på det noen dager nå men merker ingen tegn til forbedring. Er ikke det litt rart? Når jeg får antibiotika synes jeg som regel jeg er mye bedre allerede andre dagen

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det du beskriver er ikke lungeødem helt usannsynlig. Da må hjerte og lunger sjekkes. Vanligvis ser man etter forstørret hjerte eller lytter etter bilyder på hjertet (hjertefeil har vært et problem hos enkelte drevere, men dette kommer gjerne fram rundt 3 - 4 års alder). En annen årsak kan f.eks. være lungebetennelse, men da bør jo antibiotika hjelpe, forutsatt at man har funnet riktig type antibiotika.

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...