Jump to content

Super sporter


024s2

Recommended Posts

Hei alle, jeg er helt ny på forumet, men det ser ut som jeg har funnet de menskene som kan hjelpe meg. Har fått et tilbud om en Tikka super sporter, cal 308, har gått så lite som 25-50 skudd, justerbar kolbe, og en stor Weaver, selger husket ikke mer om den kikkerten, så vitt jeg har skjønt er "super sporter" en eldre modell, stemmer dette og hva har dere å si om dette våpenet? Al hjelp motas med stor takk.

 

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det er vel ikke tilfeldigvis på Dælenga i Oslo du har sett på denne Super Sporteren?

Meget pen i stokken (nesten urørt), lang 21 m/m. pipe som er ferdig gjenget for demper, levert med 5 og 10 skudd magasin samt koffert. Om så er har jeg klådd lenge og vel før jeg måtte avslå tilbudet. Usikker på om modellen benytter samme kasse som M595 eller M695. Kjenner ikke Tikke godt så modellbetegnelsene kan være feil.

Har blitt fortalt av Tikka frelste at dette er bunnsolide greier, selv om de begynner og dra litt på årene.

Var veldig fristet men den ble for tung for meg til kombinert jakt og jaktfeltrifle. Om jeg kun skulle ha benyttetet den til konkuranser hadde jeg slått til selv.

Men en meget pen rifle som så ut til og være i absolut topp stand var det.

Er dette det du ser etter er det bare trå til. Tror jeg kansje har noen dårlige mobilbilder av den enda.

Om vi snakker om den samme, så kjenner jeg selger litt fra mange år tilbake og har vel aldrig gjort en handel med mannen som jeg har angret på.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

Hvis stokken ser ut som ei paddelåre dvs.er buet på baksiden av skjeftet er dette en Tikka M55.Disse ble produsert fram til ca 1990 ,så kom det en ny kasse med betegnelsen Master.

http://www.tikka.fi/pdf/specs/master/sporterW.pdf

Har nå en Master men var tidligere eier av en M55.

Likte M55 modellen minst like godt som den jeg har nå.Begge er meget presise og setter 5skudds samlinger med sierra match king 150 gr kuler under 20mm på 100 meteren.

Link to comment
Share on other sites

Låner Mork sitt bilde av en Tikka M 55 Super Sporter http://www.solli-mork.com/IMG_2924.JPG

 

Jeg har en Super Sporter som jeg har hatt siden midt på 80 taller og kjøpte nylig en M 55 sporter, dette er topp rifler så løp og kjøp.

Men det er ikke noe for lange jakt turer da det ikke er noen lettvektere, presisjonen er helt topp, men bakdelen er bla at enkelte deler så som magasin kan være nesten umuligt å få tak på, fordelen er at den spiser alt av ammo også NATO.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har funnet bildene, men det og få lastet de opp tar nok lenger tid. Er som deg ikke av de ssom har vert mest aktiv inne på forumet selv om jeg har vert gjest i lang tid. Må sette meg inn i hvordan det gjøres først.

For og komme tilbake til riflen ser jeg av spesifikasjonene i linken til deerkiller at det er enTikka 595 Super sporter jeg så på. men stokken stemmer ikke. Stokken er lik den i linken til Svein Lerbrekk, men har samme farge over hele stokken.

Riflen var tidlig 90mod. ble jeg fortalt.Pipa kan kansje vere i 19-20m/m og ikke 21 m/m som tidligere nevnt. Den hadde en Weaver 3-9x40 i stålmontasje. Stål lyddemper på ca. 15-20 cm. lengde. Med denne montert ble den alt for lang og fremtung for meg selv om jeg er godt vant med konkuransevåpen og tunge piper fra før av. 10 skudd magasin, han hadde vist 5 skudd liggende. Riflen er i ca. 308, det er derfor jeg koblet denne mot deg. Ble fortalt at det ikke var mange levert i cal. 308 av disse, de ble stort set solgt i cal. 6,5x55 her i Norge. Selger fortalte at han hadde skaffet riflen da han var tatt ut på landslaget i militær skarpskyting men var blitt forhindret i og delta. Den var kunn testet og innskutt til dette stevnet så antall skudd er nok ikke langt unna sannheten. Den hadde blitt liggende på hylla etterpå da hans store lidenskap er pistolskyting. Vet han har deltatt på landslaget i militære grener mange ganger, spesielt da med pistol. Han er godt kjent i skytter/samler miljø og jeg ville ikke vert redd for og handle med mannen om det er samme selger vi snakker om.

 

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Prøver som foreslått over, dårlig bildekvalitet fra mobil.

Dety er 10 skudd magasinet som ligger under front på pipa.

Prisen er den samme som ble nevnt for meg for ca. 2 år siden.

Om den er høy må andre hjelpe deg og vurdere da jeg ikke er stor kjenner av Tikka.

Tror du må regne med og vurdere bytte av kikkerten etter hvert, det var min tanke da jeg vurderte den.

Resten ser mer eller mindre ubrukt ut og den har nok ligget på hylla siden jeg så den.

Om du ikke kjenner selger fra før og bestemmer deg for og se rifla bør du sette av god tid.

Dette er en mann med mange spennende historier om det meste av det han har av div. våpen i samlingen sin, du får en kveld du sent glemmer.

Lykke til.

 

 

Hilsen GeSo

 

 

 

 

 

 

http://bildr.no/view/718570

Link to comment
Share on other sites

Likner litt på rifla mi jo! :shock:

Dette er et godt skyteredskap. Prisen er jo tilnærmet nypris. Men det er jo mulig den ikke har gått mer enn nevnte antall skudd.

Som posteringsrifle er dette toppen mener jeg. Du bør kanskje vurdere en annen demper for å korte ned lengden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...