Jump to content

Ung Breton


Bjokas

Recommended Posts

Har en Breton på ca 1.5år. Første jaktsesongen som står for tur nå. Planen er å jakte skogsfugl med han. Har trent en del på duer i sommer og han har hatt en del fine situasjoner der. Problemet er at han er veldig utolmodig og avanserer mot dua. Gjør han dette i skogen ender det med at han støkker opp det meste. Virker som han har en trang til å måtte se "byttet" før han står som en spiker. Vil det beste for meg og hunden være å gå med han i line til å begynne med eller bør man slippe bikkja fra dag en? Er første fuglehunden jeg har så fint om noen som har vært ute en vinterdag før kan komme med noen tips. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, mitt råd til deg er å aliere deg med noen som har ei bikkje som er helt iorden, så leier du bikkja di opp i standen til den og får di bikkje til å sekundere, vær nøye på at den ikke går frem før du gir den lov til det.

Abre med unge heite bikkjer er at får de først "lov" til å tjuvreise har du mye jobb å gjøre for å ta den inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å legge igjen hagla hjemme eller gå med hagla på skuldra og skuddene i sekken. Veldig lett å ødelegge hunden hvis den er heit i utgangspunktet og du er litt heit selv i tillegg. (Snakker av erfaring da jeg selv har ødelagt en bretonhanne på 1,5 år med at jeg selv var heit. Han fikk jeg aldri rolig i fuggel) Når hunden begynner å bli roligere i fuglesituasjonene og du vil skyte for den så anbefaler jeg deg å ha med en kompis til å skyte, mens du selv konsentrerer deg 100% om hunden. Hvis du er veldig nøye med dette denne sesongen har du lagt grunnlaget for mye moro i årene fremover. Langline er også et godt tips til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Vent med å skyte før hunden er sikker i stand. Bruk av line er en effektiv måte å stoppe en hund på etter reis, men jeg vil ikke anbefale å bruke den til å stoppe en avanse. Mislykket eller ei.

Sannsynligheten for at fuglen ligger helt i ro er stor, særlig nå tidelig på høsten, så det er ikke sikkert det kommer til å være noe problem. Om grunndressuren sitter, og du ser at dette er ett problem som kan utarte seg, er vel bikkja nå såpass moden at du kan stoppe den med tilsnakk om nødvendig. Det betinger selvsagt at bikkja har fått endel erfaring i fugl og at den bevisst går opp fuglen uten å direkte tjuvreise. Med å stoppe bikkja kan det holde med å kremte litt eller gi fra deg litt lyd så bikkja hører at du er på vei opp. Slik kan virke som støtte. Om bikkja har tendens til å stå tomt, bør du ikke snakke til den i det hele tatt.

Er du uerfaren og usikker på hva som gjør at bikkja opptrer på denne måten er det greieste å se tiden litt ann så løsner det sannsynligvis av seg selv. Husk bare at fuglehunder skal jakte med nesa, og ikke øynene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...