Jump to content

6mm-nbr eller 6xc til br?


kurt

Recommended Posts

skal lage br-børse av saueren, min. tenker bestille pipe i disse dager-enten 6mm-nbr fra landrø, eller 6xc fra depotet. var tidligere så bestemt på 6 norma-br, at jeg allerede ha kjøpt hylser(lapua)og redding dieset. har blitt frarådet normaen pga mateproblemer etc i jaktmatchen pga den lille patronen, MEN-nå er jo Benchrest uansett ikke tillatt skutt med magasin. eneste jeg egentlig lurer på-er hvilken patron som i praksis yter best presisjon? er vel igrunn det som er viktigst? bare så det er nevnt-så er saueren i 6,5-55 (Sm) takk for svar, folkens :D

Link to comment
Share on other sites

:? neh-tror nok ikke jeg kjøper begge. er jo litt arti den lille messingsaken til 6mm-nbr-så det blir vel til at jeg satser på den. br-løpet vil bli gjenget for lyddemper, så det er jo intr og høre hvilket som egner seg best for lyddemping også. antar nbr her kommer best ut, men...
Link to comment
Share on other sites

har forstått det slik at begge kalibrene yter omtrent like godt,derfor bunner det vel ned i smak&behag? ha som sagt allerede hylser og dier liggende til nbr, hvorfor la den investeringen bli bortkastet, liksom :D regner med jeg tar en endelig beslutning innen dagens stengetid hos div leverandører..så hvis ingen overbevisende meldinger som gjør 6mm-nbr uaktuell kommer før den tid-blir det nok det kaliberet...

Link to comment
Share on other sites

har forstått det slik at begge kalibrene yter omtrent like godt,derfor bunner det vel ned i smak&behag? ha som sagt allerede hylser og dier liggende til nbr, hvorfor la den investeringen bli bortkastet, liksom :D regner med jeg tar en endelig beslutning innen dagens stengetid hos div leverandører..så hvis ingen overbevisende meldinger som gjør 6mm-nbr uaktuell kommer før den tid-blir det nok det kaliberet...

Javel, bare en liten kommentar.

Om du mener hastighet med "yter omtrent like godt" så er du nok litt feilinnformert.

Eksempel: Tar vi fabrikkpatroner - begge produsert hos Norma - begge med 105 gr. (6,8g) Berger Moly kule - så er følgende hastighet oppgitt fra fabrikk. 6mm BR = 850 m/sek. 6CX = 920 m/sek.

Er det pressisjon du snakker om når du mener "ytelse" så er det nok ikke så mye forskjell på disse to. 6XC med sin noe høyere hastighet vil ha fordeler på litt mere "druge hold".

På avstander opp til 5 - 600 m vil du neppe merke store forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...