Jump to content

To spm. Skyting og aktivitet


Gladstone

Recommended Posts

Er ferdig med grovkurset for pistol og har oppdaget noe jeg ikke helt får tak i. Med .22 skyter jeg rimelig greit, klarer å samle de fleste i den svarte sirkelen, det samme når jeg skyter med en 357 magnum revolver. Har prøvd en Kolt 45 og Glock 9mm de to sistnevnte så gikk de fleste skuddene utenfor den svarte skiva.

 

Klarer ikke helt å få tak hva som gjør utslaget der. Med Colt og Glock så går kulene mer til venstre. Med 357 og .22 så treffer jeg veldig bra.

Er bevist på å ikke nappe i det jeg trekker av på alle våpnene.

 

Det andre spørsmålet er:

Hva regnes som nok aktivitet i skyteklubben til å kunne søke om å kjøpe våpen selv?

 

Er det en gang i uka eller en gang i måneden?

Har til opplysning skutt et par ganger i uka siden jeg ble medlem, men er en dyr hobby så mulig det blir bare en gang.

Link to comment
Share on other sites

Rekreasjonsskytter, intil 4 våpen. Krav til aktivitet er 4 oppmøter i klubb regi i året (og alt fra årsmøte til kaffe drikking bak banen regnes som oppmøte). Verdens enkleste sak å overholde. Obs, 4 stevner/starter vill også oppfylle oppmøtekravet.

 

Som mosjonsskytter, mer enn 4 våpen. Kreves det 4 stevner/starter i året (terminfestede klubbstevner og luftpistolstevner er tilstrekkelig), samt 2-3 treninger i måneden i sesong.

 

Konkurranseskytter, mer en 4 våpen og reservevåpen. Kreves det 10 starter i året, samt 2-3 treninger i måneden hele året rundt.

Link to comment
Share on other sites

Har fire rifler, de går utenom de da. Får et pent lite arsenal meg da. :D

Så å skyte ofte på klubben betegnes som rekreasjons skyting. De logger alle mine besøk og hva jeg kjøper.

Får satse på et brukt våpen når den tid kommer. Kikket på prisene og de var svindyre nye.

 

Noen som har anbefaling om et passende nybegynnervåpen?

Ingen som har forslag på første spørsmålet mitt, høre med instruktør kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Prøver å svare på det første.

 

Skudd som går til venstre (og gjerne litt ned også?) er vel forbundet med å "møte rekylen" så vidt jeg husker. Når du forventer at rekylen kommer strammes hånda for å kompansere for rekylimpulsen som kommer og våpenet vipper fremover eller til venstre før/i det skuddet går av. At det bare skjer med pistol i 9mm og 45 men ikke med revolver i 357 kan være fordi du holder og trekker av med revolver på en slik måte at du ungår det. Eller sagt omvendt: At du holder og trekker av med pistol på en måte som gjør at du fremprovoserer det.

 

Jeg ville sett på grep og avtrekk. Du kan prøve å få noen til å lade opp for deg med ukjent antall skudd, slik at du får uventet klikk. Da ser du gjerne om pistolen vipper forover/til siden i avtrekket. Har du tatt det opp med en av skyteinstruktørene i klubben din?

 

Det dukker sikkert opp noen andre mer erfarne pistolskyttere som kan kommentere også :wink:

 

Til spørsmålet ditt om aktivitet så kreves det vel 6 mnd medlemsskap med minimum 12 oppmøter i pistolklubb før du kan søke om første håndvåpen. Deretter reguleres antallet erverv etter som jan egil har forklart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...