Jump to content

Løpende Elg NM


Recommended Posts

Funderer på å ta en tur til Tynset, om ikke annet for å skyte press.

 

Kom derfor til å lure på noe ang. dette. På løpe-elgen er det jo 6.5 som er minste tilatte kaliber, men gjelder dette da også presskytinga? På jaktfelt NM kunne man skyte med hva man ville, men er det annerledes nå da det er NM i løpende elg?

 

Har skumet gjennom NJFFs regelverk ang. jaktskyting, men her står det lite om presskyting, og heller ikke svar på det jeg lurer på.

 

Skal bli artig å skyte på bjørn på 100m og villsvin på 200m :).

 

Spørsmålet er om det er 6 BR'en som får luftet seg eller 6.5'en.

 

Sikkert noen garvede elgbaneskyttere her inne som kan svare.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Noen som skal delta pådet ofisielle NM løpende da ? Jeg skal, får av gipsen 14 dager før så det holder akkurat :lol::lol: . Får ikke rart med forhåndstrening, men morro er det lell. Det går flere stevner i samme tidsrom, både Åmot, Øvre Rendalen og Os. Så da blir det litt skyting der.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg skal da skyte NM. Skal skyte 17.07, altså torsdag. Da blir det tid til andre stevner også :D

 

De stevnene jeg nevnte "Påsan" går helgen før, men det visste du vel ?

Link to comment
Share on other sites

Funderer på å ta en tur til Tynset, om ikke annet for å skyte press.

 

Kom derfor til å lure på noe ang. dette. På løpe-elgen er det jo 6.5 som er minste tilatte kaliber, men gjelder dette da også presskytinga? På jaktfelt NM kunne man skyte med hva man ville, men er det annerledes nå da det er NM i løpende elg?

 

Har skumet gjennom NJFFs regelverk ang. jaktskyting, men her står det lite om presskyting, og heller ikke svar på det jeg lurer på.

 

Skal bli artig å skyte på bjørn på 100m og villsvin på 200m :).

 

Spørsmålet er om det er 6 BR'en som får luftet seg eller 6.5'en.

 

Sikkert noen garvede elgbaneskyttere her inne som kan svare.

 

Nå sitter jeg uheldig /heldig (usikker på hva som passer best) vis som ansvarlig for NM-pressen og på ditt spørsmål ang. kaliber setter vi ingen begrensninger her .

Vi hadde prøve-nm for 14 dager siden som gikk meget bra arr.messig men bjørn på 100 m syns mange var i vanskeligste laget , I kl. 1 satte 27 p. som krav ,I kl.2 ble det 24 og i 3 var det 20 p.

Vi merket at mange hadde problemer her og at spesielt de som ikke skyter så mye unnlot og prøve .

Etter eget syn burde ikke denne være så problematisk men noen mente også at den var vanskelig og sikte på og at de ikke så ringene så godt . Nå tror jeg alle er så innkjørt med og skyte på grisen at de helst vil ha den men jeg syns vi bør forandre litt her . Dette ble da et emne i hovedkomiteen som vi snart skal ta en avgjørelse på om vi bør ta et figurbytte . Må da referere at under siste NM benyttet de denne bjørnen på 200 m og da skjønner jeg hvorfor det var dårlig deltagelse på den.

Til dere som har meninger her så gi meg gode forslag , vi ønsker jo at så mange som mulig skyter.

Skal komme tilbake med avgjørelsen i denne tråden .

 

Og til deg 'sniper-arne' ja til alle andre 'kammerbrukere' også kunne det hvert artig og treftes .

Vil dere ta kontakt så spør etter Jan.

Jeg er veldig stressa denne uka men kanskje vi skulle ha forsøkt og samla oss til en liten 'Kammerkveld' med en kaffe !! :?:

Link to comment
Share on other sites

Har det vært påmelding enda, egentlig?

Ikke hørt noe om det her - men har da planlagt å dra oppover :D

 

Var det i 2000 det var forrige NM elg der?

 

 

En ting jeg savner med NMene er DUELL. Det har vi hatt en del moro med. Da går det faktisk an at bekjente/lag/el. stiller et lag og faktisk får en videre! Det er stas i alle foreninger skulle jeg mene! Morsom skyting er det også - Heller duell enn press for min del! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal da skyte NM. Skal skyte 17.07, altså torsdag. Da blir det tid til andre stevner også :D

 

De stevnene jeg nevnte "Påsan" går helgen før, men det visste du vel ?

 

 

 

Det er så....men må vel skyte bane også vel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har det vært påmelding enda, egentlig?

Ikke hørt noe om det her - men har da planlagt å dra oppover :D

 

Var det i 2000 det var forrige NM elg der?

 

 

En ting jeg savner med NMene er DUELL. Det har vi hatt en del moro med. Da går det faktisk an at bekjente/lag/el. stiller et lag og faktisk får en videre! Det er stas i alle foreninger skulle jeg mene! Morsom skyting er det også - Heller duell enn press for min del! :)

 

Må beklage her ! Duell var i utgangpunktet meningen vi skulle ha men hovedkomiteen mente dette var problemer pga. beliggenheten og standplassbyggets begrensninger , med den stadige skiftingen av folk så blir det forstyrrende i forhold til de som skyter på fasthold.

Link to comment
Share on other sites

8) sniper arne og jeg.pettern har tenkt oss opp over,få prøve elgen der og.syns det må være greit med bjørne press.likte pressen på nm jaktfelt godt :P har ikke meldt meg på enda,men en kaffe kveld på tynset kunne vært greit.

mvh

hans petter løberg

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Shooter 2. Kan kanskje skjønne at mange mener bjørnen er vanskelig, men det er da for svingende NM og lett skal det vel ikke være da? Vil oppfordre dere til å holde på figurene slik de er, også holdene. Er da jammen nok av kortholdsskyting spesielt innen jaktfelt, der mange av løypene like godt kunne ha blitt skutt med pistol. Skal derfor bli artig å skyte på villsvin på 200m og bjørnen på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsåvidt ingen egen mening om vanskelighetsgrad på presskytinga, men bare husk at det er en del juniorer - juniorer som er på tur til å begynnne, men som ikke skyter selve NM fordi de ikke får til løpende enda... ...Begynte vel tross alt sånn selv:p

NM elg er som regel ei uke av familieferien, og da er det rart med detta at det er noen små skytterspirer rundt om.

 

Shooter2:

Du får hilse HK fra meg og si jeg er dypt skuffet... ;)

Duellskyting er moro. Selv skyter jeg lite press - blir bare tull - så da blir det som regel med de 20 skuddene i hovedskytinga...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

graahund kommer garantert, fikk en god nyhet på sykehuset i går (kontroll) at de tar gipsen etter 6 uker og ikke 8 som før nevnt. Gleder meg stort til og komme til Østerdalen og skyte igjen. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsåvidt ingen egen mening om vanskelighetsgrad på presskytinga, men bare husk at det er en del juniorer - juniorer som er på tur til å begynnne, men som ikke skyter selve NM fordi de ikke får til løpende enda... ...Begynte vel tross alt sånn selv:p

NM elg er som regel ei uke av familieferien, og da er det rart med detta at det er noen små skytterspirer rundt om.

 

Shooter2:

Du får hilse HK fra meg og si jeg er dypt skuffet... ;)

Duellskyting er moro. Selv skyter jeg lite press - blir bare tull - så da blir det som regel med de 20 skuddene i hovedskytinga...

 

Jo vi er fullstendig klar over det med de yngste og jeg vil si de rene jegere men jeg ønsker en vri med dette da de stort sett skyter på grisen hele tiden . Jeg ønsker jo at så mange som mulig skyter og ønsker også deg velkommen på matta . Det er tross alt sittende stilling og jeg er sikker på at også du treffer bra på denne hvis du prøver. Som en annen sa her så er det jo tross alt NM og da må en vel forvente at kravet kanskje blir litt høyere enn på et vanlig stevne. Må jo si vi er snillere enn i fjor da denne bjørnen stod på 200 m .

Tror jeg må oppfordre deg til og trene litt på denne nå fremover så går dette bra kan du skjønne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger ut en spørrerunde her når det gjelder poengkrav til kveldsfinale .

Da går vi ut fra bjørn på 100 m. Sittende.

klassene blir jo delt opp 3 klasser som dere kjenner til .

På 200 m grisen sittende.

Dette kan være nyttig info for oss som arrangør.

Link to comment
Share on other sites

 

Var det i 2000 det var forrige NM elg der?

 

 

 

 

Det står 2000 på sauer'n min ja :-)

 

Første og hitill eneste Elgbane NM jeg har vært på. Men var en stor opplevelse, gikk en del ammo med press, jaktfelt og Elgbane :lol::lol:

Det som var mest fengende var da vi sto på rekke og rad og skjøt stående på en selvannviser og den som bomma gikk ut etter hvert.

Var vel det HyprJinta mente når hun snakket om duell?

Må bare påpeke at jeg sto aldri igjen til slutt hehe

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

2000 var mitt første elg-NM. Fått med meg alle unntatt fjorårets (dessverre). Klar for reprise nå da - forhåpentlig vis med litt bedre poengsum...

 

Grunnen til at jeg skyter lite press er at jeg blir stresset, og legger meg til mye dårlige vaner. På fastmål og jaktfelt kan man starte på nytt skyteteknisk, men på pressen MÅ det smelle skal du ha noen sjans... Skutt litt press - vi får se hvor stor skytetrangen blir!

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke skutt mer press en det som var på nm jaktfelt,og der var det jammen god tid,hørte flere sa at det egentlig ikke er press og kalle :roll: men synes det var arti jeg.og denne vrangstillingen at det bare skal skyte på villsvinet skjønner ikke jeg.er vel mange figurer som en kan bruke.må vel være litt av morroa det?

fram over så har da jeg tenkt og satse på press og elgen.og jaktfelten på vintern.hvor lang tid blir det på pressen på nm?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har skutt press bare en gang før jeg, på Løten, og for min del er jeg like glad det er 30 sek. 11'ern på svinet er 30mm og det er lite nok på 200m. Skal bli spennende å se hva poengsummen for kveldsfinale blir nå, da det er dobbelt så lang som tidl. :) Dette blir tøft! Gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

Gratulerer gutten :D , meget respektabelt det der. :D:D . Håper du holder koken når du kommer opp en klasse også. Veldig bra, hilsen graahund og fruen.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme...

 

For min del gikk det litt under par. På treninger hjemme før NM, har jeg i den siste tiden jevnt skutt 24-25. Hadde egentlig litt forhåpninger, men uten å være nervøs.

 

Jeg startet med 25/5 sittende. Det forlanger jeg egentlig. 25/2 på stående med en 5,0 :roll: litt flaks skal en ha..

 

Løpende; Første serien var på 22; en 3èr og en 4èr. Egentlig greit nok. Andre serien ble raskt verre, 20 poeng med to treere og en firer.. :( Så det ble 92 poeng innledende. Målet mitt var vel å bikke over 95 poeng.

 

Kveldsfinalen: Jeg var tent og skulle skyte 25. De tre første skuddene gikk bra, selvom jeg bannet så det gøyv på tredje skuddet, som var 5,6 :roll: Fjerde skuddet var en 3er jeg IKKE så, og siste skuddet var en firer..

 

Så totalt så ble det vel 114 poeng. Litt misfornøyd, men det kommer flere sjanser.

 

Grattis med klasseseieren, Inge :D

Link to comment
Share on other sites

:P løpene elg.har fått trent for lite på den.og det slo jo ut kan en jo se av resultater.25p på sittene og 24p ståene.men der burde en ha 25,er jo diger som f.løpene ble jeg enig med meg selv om og satse på og skru på øyet.er nok greit det når en har trent mye på det.skyter vanligvis jaktfelt det har jo sin vanskelig grad.en bekjent av meg påsto at løpene var så lett og fylle så det var ikke utfordring,det kan nå ikke jeg helt skjønne,spørs om jeg ikke må søke hjelp av han hehe.jeg synes ikke det var særlig lett men.

press på villsvinet hadde jeg nok litt mere forhåninger på.ble flere serier på 29p.ble og en serie på 32 som jeg sier meg fornøyd over.vurderer nå og sende den ene leopld 6,5-20.50 kikkerten min til custom shop i sverige for ombygging med div dotter.så får en prøve mer på løpene neste år.takk til tynset for et fint nm :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg også vil sende en takk til alle som har vært med å arrangere NM'en på Tynset. Arrangemanget så ut til å gå helt knirkefritt. Meget proft utført, speaker'n skal ha spesiell ros, han gjorde en fenomenal jobb med å kommentere og opplyse oss andre på området om hva som skjedde til en hver tid. Tusen takk!

 

Resultatene til undertegnede forbigås i stillhet......

Link to comment
Share on other sites

Jeg også vil sende en takk til alle som har vært med å arrangere NM'en på Tynset. Arrangemanget så ut til å gå helt knirkefritt. Meget proft utført, speaker'n skal ha spesiell ros, han gjorde en fenomenal jobb med å kommentere og opplyse oss andre på området om hva som skjedde til en hver tid. Tusen takk!

 

Resultatene til undertegnede forbigås i stillhet......

 

At arrangemanget gikk bra er trivelig og høre i og med at jeg hadde ansvaret for pressskytingen og helt fram til tre uker før stevnet (da helsa sviktet litt) men vi fikk på plass en ny mann som løste oppgaven med stil og da er det ingen sak ! for min egen del kom jeg såpass tilbake så jeg var og finne på standplass gjennom hele uka.

Vi hadde spesieli gjort et betydelig forarbeid i senterering av skiver som vi da måtte i og med at vi valgte 'bjørn og gris' med forholdsvis liten tier . Hvorfor 'bjørn' ble valgt på 100 m var at det i alle år har hvert brukt 'gris' som jeg da syns ble alt for lett da det var ønskelig fra NJFF at det brukes sittende skytestilling , da syntes jeg 'gris' var mere passende på 200 m.

Vi fikk bare positive tilbakemeldinger på skivevalget selv om mange selvsakt syns det var vanskelig men som mange sa så var det ikke umulig og få bra med poeng.

Må tilbake litt til denne sentereringen av skiver , gjennom uka hadde vi fire skyttere som var i tvil om skiva viste riktig og for og ta slike henvendelser seriøst ble disse skivene igjen sjekket av oss etter endt dag selv om det var skutt både 29 og 30 p. (100 m ) samme dag men om noen flere er i tvil kan jeg garantere at ingen av skivene på 100 m hadde over 3 mm etter justering av x og y , nå skal det tas med at det er noen skyttere som klager støtt som flere sa der etterpå og at de samme går igjen og gjør ting surt for arrangør.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Snakket med "Hyperjinta" på Tynset også, hvordan gikk det med deg ?

Ajj, jeg har vært uten internett alt for lenge!

 

Forsåvidt fornøyd med hovedskytinga. Fikk en 5,0 på siste skuddet stående - det er ikke bra, men 5 er 5 :)

Klarte meg uten noen helbom på løpende, og det er ulikt meg. Det var kun på ett skudd jeg så bulken, så forbedring dette! Endte på 91 (12?), og er fornøyd. Ikke kjempefornøyd, men absolutt ikke misfornøyd heller. Med tanke på at jeg ikke hadde lyst til å skyte, er det bra :)

 

På kveldsfinalen ble det imidlertid værre. 2 bom! :twisted: Vi skjøt mandag, og tirsdag pakka vi sammen leier'n og reiste. Jeg dro på hytta i Trysil. En annen vangskar gjorde det i midlertid bra, og lå an som 2. beste jeger etter kveldsfinaler. Han er i tjukkeste slekta, så vi planla å reise oppover å se på han i finalen. Ved frokosten satt vi å anslo ca tidspunkt for når han skulle skyte.. "Er sikkert en del med heller dårlige poengsummer som skal skyte først", sa jeg... 7 minutter på 10 ringte Rune: "Hei, du vet du skar skyte i dag?" "Neeej, skar je det?".

Måtte kaste meg i veien. GPS'en viste kjøretid på eksakt 2 timer. For å være sikker var jeg 2. skytter som skulle i ilden. 5. minutter på 12 sto jeg klar utenfor løpende-bua! :) 1. skytter møtte ikke, så jeg starta haraballet med 20 poeng.

 

Nivået er høgt i elgskyting, og en får virkelig luka ut hvem det er som trener og ikke. Mitt resultat holdt til en 8. plass i kåringa av beste dame.

 

Forøvrig kunne ikke NM-tittelen vært mer fortjent! Rikard Østmoe presterer alltid! Heia Heia!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder sentrering av skiver, uansett hva arrangører (og andre) sier, så er dette et problem!

Det skaper usikkerhet og bare det i seg selv er ille nok.

Sentreringsfeil på skiver (eller andre feil) er ikke noe vesentilg problem under de vanlige rundene( er bare å kjøpe noen lapper), men når det kommer til pressfinaler er det ikke mye morro! Det gjelder ikke bare meg, hør med alle andre storskyttere, ser for meg at Richard Ø. sitter å skyter inn på elektronikk! Nå er kansje ikke han noen spesiellt aktiv press-skytter, men ta mr Larsson som eksempel, er alltid i toppen! Tror dere han stiller på elektronikk? Ja, men stiller alltid tilbake etter endt skyting!!

 

Dette er et problem der vi i Njff fakktisk kunne lært noe av DFS. Løsningen er gruende enkel, alle pressfinalister på for eks. 2 minutter til klargjøring og prøveskyting!

 

Ellers skal Tynset gjengen ha skryt! Bra gjennomført, og spesielt vil jeg komentere hvordan dere gjorde det med uttaket til pressfinaler, det var genialt! Mye bedre en å sette en påenggrense..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...