Jump to content

Relativ fuktighet og lading.


Sverre Ødegaard

Recommended Posts

Jeg har gjordt meg noen tanker og opservasjoner rundt dette med relativ luftfuktughet i laderommet og lading.

 

Jeg har laderommet i kjelleren og som kjent så har det vært godt ladevær på østlandet nå en periode. (regn og innevær)

Det jeg har oppservert er at egenvekta på kruttet jeg har hat stående i kruttmålet hår økt med ca 5 - 8 %, samtidig som jeg ser at de siste ladningen mine soter mere i våpnet, samt har et sotlag inne i hylsa etter at den er skutt.

 

På den bakgrunn har jeg en mistanke om at fuktighet i lufta kan ha påvirket kruttet slik at dette har blitt fuktig og forbrenner dårligere.

 

Mitt spørsmål blir da om andre har sett tilsvarende, og hvilke tiltak Dere i såfall har gjordt for å unngå dette problemet.

 

Sverre Ødegaard

 

(Nybegynner i lading som tar imot alle tips og råd med takk.)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit: Det skal ikke stå krutt i kruttmålet når det ikke er i bruk.

Klarte en gang å lade n140 istedefor n160 i 243win. Var sikker på at det var n160 som var i målet og ladningen på 45gr stemte.

Etter det står det aldri krutt i målet. Vil også unngå problemer med luftfuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...