Jump to content

Thompson Encore fra Custom Shop


Tomas

Recommended Posts

Har forhørt meg hos Winge våpen vedr. kjøp av en Encore i ikke standard kaliber. Fikk da beskjed i dag at når det bestilles løp/hele våpen fra Custom Shop, forlanger de salg av 5 stk løp i samme kaliber ( ikke forespurt om det må være samme løpsprofil/lengde, men høyst sannsynlig er vel det en del av avtalen ). Winge sier at de forlanger at jeg kan tromme samme 2 - 3 kjøpere, bør kanskje være mulig. Tidligere har det også vært nevnt at det er et års bestillingstid, om en må betale håndpenge er ikke nevnt, men det kan jeg få undersøkt i morgen.

 

Selv har jeg tenkt å bruke våpenet på skogsfugeljakt, 6 mm kalibere kan da være aktuelt. NB! ser ikke bort i fra at vi kan bli enige om andre kalibre heller, en jungel å velge i. I følge deres egen liste så har de

6 mm TCU, 6 mm PPC, 6 mm Bench Rest ( tidligere spurt om de kunne levere i 6 BR, fått ja, men dette stemmer ikke i henhold til listen til Custom Shop ). Alle løpstypene leveres fra 16 1/4 - 26 " i " tapered ", " heavy " og " bull barrel ". hvilken løpslengde er optimal, sikkert lengst mulig. For min egen del håper jeg at 24" vil holde.

 

Hvilke riflestigninger som benyttes står det ikke noe om, etter hva jeg har funnet frem. Så kan en filosofere over hvor mye mere presisjon kan en dra ut av en av disse kalibrene, enn f.eks. 223 som kan kjøpes over disk her hjemme. For min egen del så har jeg allerede en rifle i 223, så jeg er litt usikker om jeg får lisens på en til i samme kaliber, men det kan man sikkert klare å argumentere ovenfor lokalt kammer.

 

Hvilken presisjon kan en forvente ut av disse riflene?

 

Har også tidligere merket meg at en eller annen på kammeret vurderte å ta inn låseblokker til Encore. I følge ekspeditør ved Winge så er det er en børsemaker i Østfold, som har vurdert å lage en jigg for montering/sveising av løpene til denne låseblokken. Da står vi straks litt friere. Ekspeditøren husket ikke navnet på denne børsemakeren, men det lar seg sikkert skaffe.

Flott med kommentarer, tips og erfaringer. Kan også kontaktes via: kruger-m@online.no

 

Var inne og kikket på Langhold, og der skyter de på avstander som er langt over det som ville være naturlig på skogsfugel med 223, så det er fult mulig at det er bare tøys å satse på annet kaliber, bare hente hos Winge når man ønsker.

 

Nå har jeg fått en kar som vil ha en i 6 mm PPC, så da kan vi bestille, eller om det er en til som kan tenke seg en i samme kaliber. Ser ut at vi har blitt enig om 24 " løp, og kanskje et fluted Bull barrel løp. Skjønt her er det også mulig å variere/finne endelig alternativ frem til vi sender selve bestillingen. Skal vi få våpnene før neste års jakt, bør vi kanskje ikke vente for lenge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenke høyt (Uten snøring på mekanisk produksjon etc)

Ta et utskutt/brukt Encore løp i et tilfeldig kaliber, kappe av løpet foran låseblokka, frese ut innvendig med en brystning, slå innvendige gjenger, skru inn et passende løp av valgfritt fabrikat med valgfritt kaliber og kammer.

Lar det seg gjøre?

 

Ps: må vel sviese på fester til fremskjeftet også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle bestille ei pipe i 358win fra Custum Shopen til T/C, men jeg fikk høre at det tok minimum 9mnd og få det over fra Winge, samt at prisen ville være uklar. Jeg avsto, og håper heller det vil være enklere muligheter å få laget seg nye piper i morsomme kalibre.

 

Desverre virker det som at det skal være vanskelig å få monoblokken over hit - av en eller annen merkelig grunn, men det vet vel Chiefen mer om. Eller har også Kvitekrist laget en tråd der han har forhørt seg med en annen amerikansk produsent ang. import av deres piper hit til Norge, men det ser relativt mørkt ut.

Link to comment
Share on other sites

Tenke høyt (Uten snøring på mekanisk produksjon etc)

Ta et utskutt/brukt Encore løp i et tilfeldig kaliber, kappe av løpet foran låseblokka, frese ut innvendig med en brystning, slå innvendige gjenger, skru inn et passende løp av valgfritt fabrikat med valgfritt kaliber og kammer.

Lar det seg gjøre?

 

Ps: må vel sviese på fester til fremskjeftet også.

 

Generelt så er vel sveising og til dels " maskinering " avhengig av metode for løpsfremstilling, noe man bør gjøre minst mulig av, med tanke på spenninger som kan oppstå i løpet. Sikkert noen som kan dette betydelig bedre enn meg, som kan kommentere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle bestille ei pipe i 358win fra Custum Shopen til T/C, men jeg fikk høre at det tok minimum 9mnd og få det over fra Winge, samt at prisen ville være uklar. Jeg avsto, og håper heller det vil være enklere muligheter å få laget seg nye piper i morsomme kalibre.

 

Desverre virker det som at det skal være vanskelig å få monoblokken over hit - av en eller annen merkelig grunn, men det vet vel Chiefen mer om. Eller har også Kvitekrist laget en tråd der han har forhørt seg med en annen amerikansk produsent ang. import av deres piper hit til Norge, men det ser relativt mørkt ut.

 

Nå skal det seiast at eg ikkje har følgt opp dette på ei stund. Planen var å levere inn ein solid bunke med søknader snart og eg vurderer å merke eit par løpssøknader med "import". Skal ialefall ta meg ein prat med våpenkontoret når det nermar seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...