Jump to content

Nye fjærer på Kaniafeller


prokuratoren

Recommended Posts

Jeg har noen Kaniafeller som er 5-6 år gamle og brukes til mårfangst. Fjærene på disse begynner å bli svake slik at noe må gjøres. Er det noen som har erfaring med å bytte disse, eventuelt andre måter å stramme fjærene på? Er det noen som vet hvor en enklest og greiest får tak i nye fjærer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har sjekket med Jaktdepotet i Drammen, og med Jakt og Fangstbua i Steinkjer, men har ikke klart å få tak i fjærer. Jeg har heller ikke funnet noe på internett.

 

Er det noen her som tar på seg å spinne nye fjærer, eller som vet om noen som gjør det, så ville jeg sette pris på å få opplysninger om dette. Jeg er vel ikke den eneste med dette problemet, slik at hvis noen lager et antall nye fjærer, er det vel muligheter for noe salg av disse. Forslag mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, mulig det har noe for seg. Fjærene på Kania har en diameter på ca 7mm i ståltråden så de er relativt kraftige. Muligens at Connibear 330 er sterk nok, men "øyet" i knekken på fjæra er ca 64 mm i diameter. Det er vel mer enn på Connibear 330, jeg har ikke tilgang på den nå slik at jeg får målt dette. Er det noen som har prøvt dette, eller som har målet på diameteren.

 

Er det noen som vet hvaslags stålkvalitet en må ha til nye fjærer, eventuelt hvor en får kjøpt stålet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...