Jump to content

158 grain blykuler til 9x19


Wadcutter

Recommended Posts

Vurderer å støpe kuler til 9mm (9x19). Ønsker en kulevekt over 124 grain, og da er det Lyman som har en 147 grain støpeblokk. Det kjipe med den er at den kun finnes i 4 hulls tang, og da bruker jeg 33% lengre tid å støpe enn med en 6 hulls Lee tang.

 

Så kom ideen :roll:

Jeg støper 158 grain Lee kuler sizet til .356 (og en halv) til revolveren. Hva med å lade den i 9mm? En tusendels tomme overdimensjonert bør ikke være noe problem. Skal skytes i en Glock 17.

 

Tenkte å bruke 3.5 grain N330, med kula satt til maks kulelengde....

 

 

PS: Dette er ikke noe jeg anbefaler til andre! Dette er kun en ide som luftes her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt samme tankegangen da jeg har en 10 hulls cramer kuletang for 38 cal i 150 grains.Kjapp å støype med.Lada opp noen med N340 krutt og prøvde i en 9mm Tanfoglio Match og en Marlin camp 9 rifle.

Fikk betydeligere dårligere presisjon både i pistolen og rifla i forhold til vanlig 124 gr blykuler.

Min løsning på problemet var å kjøpe en Hensley&Gibbs kuletang på E-bay med 6 hull.Denne har benevnelse#7 og er ei 124 con nese kule.Denne dukker også opp på e-bay som 10 hulls av og til.Dette er den støpte kula som har gitt best presisjon i 9mm med bly i mine tester.

Opplevde ingen problemer med kamring etter å ha siza kula .356 fra .358

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noe berrys 158gr RN kuler i den gamle cz'n min med romt løp. gikk helt greit til praktisk men artig rekyl... Startet rolig med 340 til vi fant en ladning som vekslet og holdt minor. Men jeg testet den aldri særlig for presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...