Jump to content

Breton på utstilling


Lucy

Recommended Posts

Jeg skal hjelpe en jeg kjenner med å komme igang med utstilling, men jeg trenger litt hjelp selv med litt utstillingstips for Breton da jeg aldri har stilt denne rasen selv. Noen som har en link om dette eller vil fortelle litt om hva han skal gjøre for å vise hunden godt?

Selv har jeg bare stilt Border terrier, så jeg regner med det er noen forskjeller.

 

Hvordan skal den stå korrekt (den har ikke hale) ?

Hva er korrekt ringtempo? Vanlig flytende trav antar jeg? Eller går de i et annet steg?

Hva slags line er vanlig å bruke? Smale utstillingsliner, retrieverbånd, lærbånd med kjettingstrup.... ?

Hva skal gjøres med hunden før utstilling av vask og klipp?

 

Andre ting han bør trene på eller være obs på som jeg ikke har tatt med her?

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

 

Hunden skal ikke stå som en setter. Bakføttene skal være under hunden, ikke bakover

Når det gjelder ringtempo så er det trav ja, og du bør bruke utstillingsbånd. Fest det rett bak ørene slik at du får løftet hodet og ørene og får fram et "frekt" uttrykk.

IKKE vask hunden rett før utstilling. La det gjerne gå minst 2 uker fra vask til utstilling. Klipp ørene slik at det ikke henger mye hår utenfor "ørelinjen".

 

Ellers er det lurt å trene på å gå i "ring" som på en utstilling, gjerne sammen med andre hunder.

Tren også på at fremmede ser på tennene, og at høyden blir målt (en stang som blir lagt over skuldrene på fremføttene)

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk! Det siste bildet viser jo mye. Frembena skal være strake rett ned godt under bringen, hasene bak skal være 90 grader og vise gode bakbensvinkler uten å bli trukket for langt bakover, er det noenlunde rett?

 

Jeg kom jo på at det sikkert er noen bilder å finne i Hundesport fra de store utstillingene også, kan ta en kikk der også jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja.

De skal være kvaderatiske, ikke noe strekk i bakbeina.

Trenger stort sett ikke å stille opp breton, de skal stå rett opp og ned :)

Hvis du ser de får strekk i bakbeina eller at fotene står for samla er det bare å gå et skritt fram.

Du kan passe på at det er litt avstand mellom framfotene, hvis ikke kan den fort få at den er for smal i brystet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...