Jump to content

Browning 525 eller?


Helgis

Recommended Posts

Har tenkt en stund på å kjøpe meg en ordentlig hagle som førstegangshagle. Ingen vits tenker jeg å kjøpe en "nybegynnerhagle" som bare varer et par sesonger. Lurte på om noen hadde erfaring med denne haglen? Har lest litt på både (search.php?keywords=browning+525&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k) og (http://www.reviewcentre.com/reviews3857.html). Lurte på om du har noe personlig, objektiv begrunnelse for å kjøpe / ikke kjøpe denne haglen??

 

På forhånde, takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 Miroku'er og en Browning 425. Miroku'ne i kal 12, en i jaktversjon, og en i trapversjon. Browningen er en jaktbørse i kal.20. Browning og Miroku er liksom ikke helt mote lenger, men var veldig populære på 80 og 90 tallet inntil ALLE skulle ha Beretta. Browning 525 er bygd i Japan på Miroku fabrikken og er identisk med Miroku. Jeg har hatt mine noen år nå,den ene siden -91, og det har aldri vært noe tull med børsene, og det er ingen tegn til slitasje,tross flittig bruk. Det skal sies at jeg er veldig opptatt av å stelle våpna mine godt :) Så det hele blir vel en smaksak. Miroku,Browning,Beretta ,SKB, Rizzini er vel alle gode kvalitetsvåpen som vil holde lenge.

Link to comment
Share on other sites

Hei Helgis

 

Du trakker nok ikke feil med en slik Browning,

men Miroku er også verdt en kikk, samme gode kvalitet

til litt lavere pris. I hvertfall brukt.

Er de som prod. Browning sine i Japan.

http://www.nordskog.com/index.cfm?id=188659

 

Denne for eksempel:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21308783

 

Fordelen med sportingutgaven er bla den gode brede sikteskinnen.

Muligens noen gram tyngre?

 

Har selv en Miroku traphagle, 11år gammel, uslitelig.

Har kun skiftet en tennstift da denne begynte å slå hull

i enkelte tennhetter.

 

Heller en brukt kvalitetshagle enn en ny av disse

billige som blir spydd ut alle steder.

 

T

Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene.

Jeg bor i Stavangerområdet og tankte meg på http://nubben.no/vaapen/hagler.html . Den ligger ikke så langt borte fra der jeg bor. Jeg er ikke interesert i å kjøpe et våpen på finn.no uten å se/føle/ og holde våpenet. Det skal tross alt være et konfortablet våpen som jeg trives med :) Hadde også vært veldig fint å få prøvd en serie med våpenet på leirduebanen :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte faktiskt idag en B525 =D

 

har siklet etter Browningene en god stund, og var inntil idag godt påvei til å importere en Cynergy fra statene.

B525en er, mildtsagt "rå". Den passet mine 2 krav ypperlig godt, lang levetid, lite vedlikehold.

Eneste(?) hagla med 10år garanti sier sitt.

Prisen på dem kan være litt avskrekkende.

 

"Light" versjonene dems er ikke akkurat "light", men de blir ikke slitt ut like fort som andre. Deres låsekasse er aluminium/stål på bevegelige flater, pluss at disse flatene er større og varer dermed lenger.

 

De sier at balansen er "så god at du glemmer at du holder ei hagle". Tror de tar litt godt i, eller at det er med cal 20 ell 28. Min er 71cm "light" versjon og er litt framtung. Har holdt i ett "par" andre hagler nå i min søken og Browning er rå!

 

Eneste råd/tips med denne hagla er, få en god pris. og det er forskjell på års modellene.

2010 har auto sikring og backbore (på flere modeller) 2009, få med backbore og ingen auto sikring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei! Har selv lenge hatt lyst på en Browning o/u, og kjøpte min for 2 år siden. Handlet hos XXL, de hadde da en litt rimeligere versjon av 525 som het Special Chasse. Pris den gang var ca. 12000 kr. Den har mindre gravyr og enklere treverk enn standard 525, mekanisk skal den være lik. Har skutt noe leirdue med den og synes jeg treffer bra. Er godt fornøyd med børsa, men vurderte også Skb, som jeg også synes virker både solid og tiltalende. Tror Browning hagler har vært mye mer vanlig i Sverige, og tror nok jeg er litt påvirket av tester i svenske blader.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Når jeg skulle kjøpe ny jakthagle i 2005 fikk jeg prøve en Miroku (MK5 eller7?) på skytebanen. Den har identisk baskyle (låskasse) med den 525 classic som jeg skulle kjøpe fra xxl, og den var skutt omlag 140.000 skudd (av to aktive skyttere). Den var helt tight i kassa når den var lukket, og kun en anelse slakk når den var helt åpnet. Så da var den saken klar. En jeger skyter kanskje 500 skudd i året (100 på jakt og 400 på banen), og da bør den holde i 280 år... Som igjen vil si 5 og et halvt jegerliv (50 år med jakt per liv).

 

I motsetning til den forrige "kvalitetshagla" som jeg betalte omlag det samme for. Den gikk omlag 10.000 skudd på bane, jakt og tullskyting før den begynte å lekke gass fra baskylen. Og jeg tar pent vare på våpnene mine.

 

Passer våpnenet deg, og du synes det er pent så må du absolutt kjøpe det!

 

B

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...

Har B525 light hunter og er veldig godt fornøyd. Den er lett, fin å skyte med, fullstendig tight og pen å se på. Kjøpte min fra england. Der er det masse butikker å finne som selger browning B25 til 525 og alt av de aktuelle miroku modellene.

 

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte en browning B-modell før!

Link to comment
Share on other sites

såg det låg ei winchester supreame på finn f noen uker siden. bra pris,konstuksjonen er winchester,løpa er laga av browning, og kasse og mekanikk er laga av miroku på denne bastarden... koster sånn ca 16000 ny og mener prisen var ca 6000 pent brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...