Jump to content

Elvekano???


AHL

Recommended Posts

Lurer på om det finnes en slags elvekano? dvs at den er litt kortere en vanlige kanoer, men det er like vel litt plass til utstyr og slags. kanoen skal brukes til litt fisking og padling ei liten elv som ikke er så brei

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes helt klart en kano som passer akkurat deg og ditt behov :)

Jeg kjøpte en flatvannskano fra We-no-nah hos Aktiv Fritid og ble meget imponert av både kunnskapsnivå, service og utvalg i den butikken.

Jeg foreslår at du leser litt om de forskjellige kanoene her http://www.aktivfritid.no/?cPath=21_25&osCsid=5344a511e34b8c9927d5eee2acad07d1, og så tar deg en tur inn og ser på de forskjellige kanoene i butikken.

 

Om man velger en hel kano eller en sammenleggbar er nok en smakssak, du må vurdere om du prioriterer padleegenskapene i en stiv glassfiberkano (eller kevlarkano om du skal slå skikkelig på stortrommen) eller om du har behov for å kunne pakke vekk kanoen i en sekk. Det høres greit ut å kunne pakke vekk kanoen i en bag, men jeg ser overraskende mange som frakter Ally'en hel på taket av bilen, og da er jo litt av vitsen borte.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Ja, det finnes helt klart en kano som passer akkurat deg og ditt behov :)

Jeg kjøpte en flatvannskano fra We-no-nah hos Aktiv Fritid og ble meget imponert av både kunnskapsnivå, service og utvalg i den butikken.

Jeg foreslår at du leser litt om de forskjellige kanoene her http://www.aktivfritid.no/?cPath=21_25&osCsid=5344a511e34b8c9927d5eee2acad07d1, og så tar deg en tur inn og ser på de forskjellige kanoene i butikken.

 

Om man velger en hel kano eller en sammenleggbar er nok en smakssak, du må vurdere om du prioriterer padleegenskapene i en stiv glassfiberkano (eller kevlarkano om du skal slå skikkelig på stortrommen) eller om du har behov for å kunne pakke vekk kanoen i en sekk. Det høres greit ut å kunne pakke vekk kanoen i en bag, men jeg ser overraskende mange som frakter Ally'en hel på taket av bilen, og da er jo litt av vitsen borte.

 

mvh

Oddvar

 

 

Hvis du med elvekano også mener en kano som tåler litt nærkontakt med steiner o.l. også så styr for all del unna glassfiber, og trolig bør du droppe kevlar og. Sats på Royalex, eller beslektede materialer, eventuelt duk. Polyetylen(?) er også solid nok, men gjerne tungt som f...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har "skid plates" i kevlar på min glassfiberkano. Fungerer helt greit, og tåler nok en god del trøkk før de tar kvelden. Jeg er enig med deg i at om man skal rafte i stri elv med mye stein så er Royalex tingen, men det var jo ikke førs og fremst det som var bruksområdet her da. Jeg tolket iallefall bruksomrdet som "fisking i elv".

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jepp, enig i den, men dersom en driver i ei lita elv så blir det ofte litt grunn- og landkjenning uansett.

Varierer nok litt kvaliteten på glassfiberkanoer, men jeg er uansett skeptisk. Dog er det vel det materialet som gir beste vekt/pris-forhold. Solidere ting er enten tyngre, eller dyrere.

 

Jeg har en gammel Hasle-kano. Den er solid den, men sinnsykt tung, og har padleegenskaper omtrent som en tømmerstokk :(

Link to comment
Share on other sites

Kjempegode padleegenskaper ev vel ikke det viktigste i ei lita elv.

Siden den skal brukes til fiske og slike aktiviteter, kan du surfe litt på nettet etter en Dagger Delta.

Det er en jakt og fiskekajakk. Fåes med kamofarge. Den har plass til bare en mann da. Men er veldig stødig. Stødigere enn de fleste kanoer. Ikke noe problem å skyte med hagle fra den.

Er laget i et materiale som tåler det aller meste. Tror den veier 24 kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...