Jump to content

Er denne lovlig til røyskattfangst?


robert

Recommended Posts

http://www.wildlifecontrolsupplies.com/ ... de=NWS00T3

 

Fant denne fella da jeg surfa etter forhandlere av fangstutstyr, og fikk straks en ide om hvordan den kan settes inn i et 3 toms rør og brukes til røyskatt. Grunnen til at jeg lurer på om den er lovlig er at den bare har en fjær, men slik jeg leser forskriften og kommentarene til den er det vilt fra bisamrotte størrelse og oppover hvor det er krav til minimum CB 120. En bisamrotte er da betydelig større enn en røyskatt! Poster denne tråden for å høre hva dere som er mer bevandret i lovverket mener.

 

Fra kommentaren til forskriften (min utheving)

Til bever er eneste lovlige redskap slagfelle med slagkraft tilsvarende fellene

Conibear nr 330/2 eller Northwood nr 300/2. To-tallet bak fellens nummer står for

at fellen har doble slagfjærer. Fellene må være godt vedlikeholdt og slagfjærene må

ha tilstrekkelig slagstyrke. Forskriften § 32 krever at disse fellene settes under vann.

 

Til fangst av bisamrotte skal slagfelle med slagkraft tilsvarende Conibear nr 120/2

brukes.

Link to comment
Share on other sites

Kravet til røyskattfeller er at de skal drepe øyeblikkelig. 1 eller 2 slagfjærer spiller ingen rolle hvis fella dreper med en gang. Det har vært diskutert 110 med tanke på mink og de fleste mener at denne ikke er sterk nok til å drepe øyeblikkelig, og av den grunn ulovlig. Men det står ingen ting i lovverket om at conibear med 1 fjær er ulovlig til mink, mår og røyskatt. Men når kravet til bisamrotte er spesifisert såpass klart kan vi sikkert gå ut fra at myndighetene mener at dyr av tilsvarende str krever like kraftig felle.

110 til røyskatt? Tja, kraftig nok etter min mening, men jeg ville vært skeptisk pga at røyskatt enkelt smetter forbi utløseren i ei slik felle. Risken for feilslag og seigpining blir dermed stor.

Om den fella det er linket til er tillatt? Ja, hvis den er sterk nok og fungerer på en god måte. Noen andre runde 2-fjærs conibear har vært frarådet her på kammeret pga for svake fjærer: (men da var det ikke røyskatt det var snakk om). Kjøp ei og bedømm styrken sammenlignet med f.eks. rottefelle som er den vanligste felletypen til røyskatt. Se også på om åpningen er for stor slik at røyskatten smetter forbi og utløser fella med bakparten. Stygge slag!

Link to comment
Share on other sites

Ikke å anbefale med andre ord! Du har ikke tilfeldigvis testa de små conibearmodellene som det var spurt om med tanke på rottefangst. victor 60 f.eks. Ser lovende ut med tanke på røyskatt.

 

 

Har noen 60er liggende fra BMI. Knallharde fjær god kvalitet med klokkeformet utløser, aldri fått noe i dem, vært så fornøyd med Belisle at 60ene har blitt liggende. I den grad jeg har satt dem har de virket nyttige hvis stein cubbien har smalere ingang.

 

Vil tro de er utmerkede på røyskatt da de er smalere og vil guide dyret bedre ifht utløseren.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Er disse kraftige nok til mink? Tidlig på høsten er årets unger såpass små at det er stor fare for at de sniker seg forbi utløseren på en 120, det ville man lett unngått med disse.

 

Hvis det er 60en du sikter til er det bare en 120 som er smalere, dvs samme slaglengde og samme slagkraft som en 120 av samme merke.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...