Jump to content

Spørsmål om kongsberg colt


Northtown

Recommended Posts

Jeg har klådd og tittet over en kongsberg colt i dag og ble sjokkert over hvor dårlig laget den var, den var helt nummerlik med orginal, grov finish.

Har sett pene og velleagde kongsberg colter og, men denne så det ut som at de slengte sammen med deler i restehaugen.

 

Skjefteplatene er nettskjært av en litt skjelven kar, fintilpasningen kjennes ut som er gjort med dremel og tommestokk. Løpet har minst 0.5mm slark ved løpsbøssing. Noen av delene ser ut som at bare ble filt kjapt ut og kastet på plass. noen av skruene til skjefteplatene er for store så de stikker 1mm utenfor skjefteplaten. Og pistolen, spesielt sleiden manglet skarpe, rette kanter ved radiusene sine.

 

Den er ifra 1947 og serienummeret sier at det var en av de 200 siste å bli produsert. Jeg har søkt litt på nettet, men fant ingenting som bekreftet min mistanke.

 

Var det slik at de siste kongsberg coltene ut av fabrikken bare ble kastet sammen av delene de hadde for hånden for å selge og tjene kjappe penger?

 

Northtown

Link to comment
Share on other sites

høres sånn ut etter din beskrivelse,høres logist ut også for og få brukt opp rest deler. kongsberg colten med hanevik er en veldig bra bok og om fatter hele produksjonen av disse. er et veldig spesielt sammle objekt disse coltene selv om de siste er av dårlig finsh :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Var det slik at de siste kongsberg coltene ut av fabrikken bare ble kastet sammen av delene de hadde for hånden for å selge og tjene kjappe penger?

Tror ikke det kan konkluderes entydig slik - jeg har også en 1947 årgang, min er drøyt 300 under siste serienummer, og den er svært tight og pent bygget med jevn og fin finish.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...