Jump to content

Støtende fuglehund?


skoging

Recommended Posts

Jeg er ingen expert men føler jeg vet de vesentlige forskjellene(kom med tilbakemelding hvis jeg tar feil) :oops: . Støtende fuglehunder går bestandig nært føreren(burde ikke være mer en 25m) og støkker opp vilt innenfor skuddhold. Stående fuglehunder søker over mye større områder og blir stående helt i ro hvis de får "godlukt" i nesa. Da er det bare og gå til hunden og be den reise fuglen(altid nerm deg hunden bakfra).

 

Begge former har(etter mine meninger) fordeler og ulemper. Med støtende fuglehund må du som oftest ha hagla lada og klar, men med stående fuglehund kan du bære hagla på ryggen og ta det mer med ro. Med støtende fuglehund får du ikke dekket så alt for store områder siden hunden ikke går langt unna deg. Med stående fuglehund derimot får du med deg store deler av områdene du går i.

 

Ellers kan jeg si at du ofte må gå opp skråninger og tøft terreng der en stående fuglehund har tatt stand, noe du slipper med støtende hund. Det kan til tider være vanskelig og vite hvor en stående fuglehund befinner(på grunn av at de søker i store områder) seg og det kan være frustrerende.

 

Håper mine "visdomsord" kom til nytte :roll:

Link to comment
Share on other sites

Therealhunter forklarer det på en grei måte.

Det er imidlertid en ting jeg er uenig i, og det er når du skriver at en alltid må nærme seg hunden bakfra. Særlig med unghunder i prøve og feilefasen er det viktig å komme inn fra siden slik at hunden kan se deg. Dette er med på å støtte hunden i sin stand. Er bikkja urolig(løs i stand) kan man rett og slett gå rett i mot hunden og på den måte enten reise fuglen selv eller få hunden til å reise mot deg.

På disse måtene vil man også lære hunden å reise på avstand slik at du som fører kan stille deg på mest gunstig plass for å få fellt fugl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...