Jump to content

Remington mod 7 og 180 grain .308win accubond


Kris.308

Recommended Posts

Hei

 

Har lest mye positivt om Nosler Accubond, og har lyst å prøve denne på årets elg jakt.

Rifle : Remington mod.7 cal. 308win, og har lyst å prøve 180 grains kule

 

Er der noen som har erfaring med denne kobinasjonen?

 

Er det en krutt type som er bedre engnet enn andre?

 

Og hvor stor ladning anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Hei du.

 

Sjekke norma sine sider. www.norma.cc de har ladedata til denne kula og ambefalte krutt typer og min og max ladninger.

 

Du kan også sjekke www.lapua.com og finne ladedata der. Det er med vithavouori rkutt som er mye billigere enn norma sitt.

 

Du må selv lade å finne ut hva løpet og børsa di liker av ladninger og krutt.

 

Lykketil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har lest mye positivt om Nosler Accubond, og har lyst å prøve denne på årets elg jakt.

Rifle : Remington mod.7 cal. 308win, og har lyst å prøve 180 grains kule

 

Er der noen som har erfaring med denne kobinasjonen?

 

Er det en krutt type som er bedre engnet enn andre?

 

Og hvor stor ladning anbefales?

 

 

Hei, her skal du iallefall få min mening: :wink:

Dersom du ikke allerede har handlet inn Accubond kula i 180 grs, så ville det muligens være mer fornuftig å satse på en tilsvarende kule, bare 165 grs varianten. Slike kuler med relativt tykk mantel bak, boat-tail og polymer-spiss "stjeler" endel hylsevolum siden de er lange i forhold til vekten. Den høyere BCèn disse kulene gir sammenlignet med andre gode elg-kuler er vel neppe "make or break" i elgskogen. Men når det er sagt, har man lyst - har man lov..... 8)

 

Jeg hadde enten valgt en homogen kobberkule i 150 grs som Barnes TTSX eller Nosler E-Tip, eller en loddet kvalitetskule med homogen bakdel i 165 grs som North Fork, Rhino SS eller en loddet kule med delevegg i 165 grs som Swift A-Frame, alternativt en ordinær loddet kule i 165 grs som Woodleigh PP, Fusion eller Remington CLUB. 165 grs Nosler Partition er også et godt alternativ.

 

Går du for 180 grs Nosler Accubond som elgkule i din .308 Win. så kan du jo se hva Ladeboken sier om 200 grs Norma Oryx mht krutt og kruttvekt. Det burde iallefall være en grei referansekule ville jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...