Jump to content

Mauser M67 i kal.300 RCM...


finnwolf308

Recommended Posts

Hei! Ser at Ruger leverer sine rifler i .300 RCM med riflestigning, 1/10.. Hvis man kammrer om en M67 i kal.308 med 1/12 i stigning, hvordan vil det gå med presisjonen/stabiliteten til kulene, kontra 1/10 i stigning :?: ... Og en annen "viktig" ting.. :roll: finnes det hylser til .300 Ruger compact magnum på markedet og verktøy til omkammring..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er ikke børsemaker, og kan derfor ikke svare på om din Mauser M67 låsekasse er et godt utg. pkt for en konvertering til

.300 RCM. Arbeidstrykket til denne patronen er vel 65 000 PSI :?:

Siden .300 RCM er kort og tykk, utfordrer den vel litt når det gjelder mating og funskjonering, men ikke verre enn at en kompetent børsemaker bør klare dette.

Var jeg deg, ville jeg valgt et lenger løp enn det Ruger gjør, tror ikke en vanlig hjemmelader klarer å få til de samme gode hastighetene som Hornady/Ruger gjør fra et 20" løp. 22-23" passer bedre vil jeg tro, dersom du skal ha en mulighet for å nå fabrikk-hastighet.

 

Ladeverktøy skaffes fra Midway, muligens Jakt & Friluft :?:

Det samme gjelder for hylser, det finnes sikkert hylser hos Hjemmelading(Trond Alvestad) også.

 

Jeg har en nesten identisk patron, .300 SAUM, kamret i et 22" Shilen løp med 1-12" riflestigning. Løpet var opprinnelig kamret for .308 Win, men Rafdal åpnet opp til .300 SAUM. Angrer ikke på det, litt mer hastighet og rekyl, samt vesentlig kortere levetid på løpet :(

Så langt har jeg ladet og skutt med kuler fra 150 grs Sierra SP, 165 grs Nosler BT, 165 grs Swift Scirocco og 180 grs Rhino.

Ingen av disse kulene viser tendenser til "nøkkelhull" i pappen på 100 meter. Jeg har ikke undersøkt penetrasjon og ekspansjon i våte abonenter, så noen absolutt konklusjon skal en være forsiktig med...

Holder du deg unna de tyngste kulevektene, så går det nok bra.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

..Foreløpig er dette bare et "tanke" prosjekt :idea: og tanken var/er og bruke en Mauser M67 med kongsbergløp på ca 27-28" i kal.308. .300 RCM hylsen er jo litt smalere en .300 WSM. Ruger hylsen har samme diameter som .375 H&H(.532") men uten magnumbelte. Så matingen skulle det vel gå greit med.. Men ang. trykket, så er jeg litt mere usikker....

 

:idea::arrow: Dette skulle kanskje vært postet under børsemaker & prosjekter... :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...