flanged Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Syningfella for mår leveres med festebånd. Dette er gjort for å gjøre det lettere/raskere for brukeren å feste fella til for eksempel stammen på ett tre. Hullet inn til åtekammeret vil da vende rett ned mot bakken. Noen lar det være med det, mens andre plassere en stokk som står på skrå fra bakken og opp til like under hullet. Får du jevnlig mår på denne måten, så er ingenting bedre en det. Jeg vil allikevel be deg forsøke de to metodene som er beskrevet nedenfor, og tror du vil bli positivt overasket. Høyst sannsynlig er det andre metoder også som fungerer bedre en ”original metoden” Skulle du sitte på nyttige erfaringer vedrørende monteringen av denne fella som du ønsker å dele med andre så ta kontakt, slik at denne brukerveiledningen eventuelt kan utvides. Det er viktig at nyttig informasjon spres ut til brukerne. Det mange av oss imidlertid har erfart er at måren ikke så lett vil gå inn i fella om den er montert på denne måten. Hvorfor den ikke så lett vil gå inn er det bare måren som kan si noe om, men den er som kjent ikke særlig meddelsom så det blir med antagelser. Jeg tror hovedgrunnen er at måren opplever tilgangen til åtekammeret for problematisk når den kommer klatrende opp en loddrett trestamme eller opp en skråstokk. Den føler muligens at den ikke klarer å holde balanse, og trekker seg derfor bort. La oss derfor komme med to forslag til løsning på problemet. Alternativ 1. A. Klipp til to ståltråder som er så lange at de rekker godt rundt trestammen . B. Tre en ståltråd inn gjennom nettingen nær lokket på fella, og ut igjen der nettingveggen slutter. Før så ståltrådene rundt stammen og stram godt til med telefontang C. Gjør så det samme i nettingen rett over den sorte bunnplata. D. Fella skal nå sitte godt fast til treet med hullet rett ut. NB NB !! Den siden hvor stormaska sitter skal av praktiske grunner vende ut fra stammen. Da slipper du å ta ned fella for å spenne den på nytt etter fangst!!! E. Plasser så en stokk/staur på skrå fra bakken og under og forbi bunnen av fella. En enkel huskeregel kan være at diameteren på denne stokken bør være lik hullet i fella. F. Stokken festes til treet med for eksempel ståltråd. G. Avstanden fra skråstokken og opp til hullet i fella er 20 cm. Alternativ 2. A. Gjør som punkt A,B,C,D og F i alternativ 1. B. Plasser så en skråstokk som går på tvers 20 cm under hullet i fella Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ripp 90 Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 nåkke lunde den samme metoden som nr 1 brukte eg på den syningfella eg forandra på i helga.. så får vi se om den er meir villig til og gå i fella nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamt Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 Det var jo en nyttig erfaring. Mine 4 henger med hullet rett ned. Så du mener at hullet skal stå rett ut. Og med den svarte bunnplata ned? Har du fått fler i fella slik enn monterings beskrivelsen? Må kanskje ut og justere de i morgen. . Tenkte bare at måren hadde mer "kraft" til å dytte da den hadde alle 4 beina på stammen enn når han må stå på 2. HAr aldri tenkt på noen annen måte å sete den opp på, godt en ahr dette forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gammelmåren Posted February 8, 2010 Share Posted February 8, 2010 hvis måren kan greit stikke hue inn når den står oppå en stokk vil den få hue litt lengre inn i fella. da slikker den på honningen under utløseren og får slaget litt lengre bak. slaget bør komme i hjernen og knuse den. men har sett at mår har sparka på en del selv med knust hjerne. mange dyr vil få en den kramper ol. ikke alltid at en felle virker som en lysbryter selv om det er det vi prøver på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.