Jump to content

Må forhøye basen fremme for å få stilt inn sikte,mn hvor mye


Guest jeyman

Recommended Posts

Har montert Meoptaen på mausern nå, 3-12x56, skal skyte inn sikte på gode 95 meter, men får til min store fortvilelse et skudd som havner langt under skiva! skrur så opp endel men neida, skrur mer opp, neida men ser nå at skuddet kommer rett under blinken, skur så til max på opp, får et skudd som havner 51 cm under siktepunktet! Så spørsmålet er egentlig hvor mye opp må picatinny skinnen jeg har tenkt å kjøpe, være høyere fremme enn orginalt?

Link to comment
Share on other sites

Har montert Meoptaen på mausern nå, 3-12x56, skal skyte inn sikte på gode 95 meter, men får til min store fortvilelse et skudd som havner langt under skiva! skrur så opp endel men neida, skrur mer opp, neida men ser nå at skuddet kommer rett under blinken, skur så til max på opp, får et skudd som havner 51 cm under siktepunktet! Så spørsmålet er egentlig hvor mye opp må picatinny skinnen jeg har tenkt å kjøpe, være høyere fremme enn orginalt?

 

Den må nok være lavere fremme!!!!!

Husk det er løpet som skal opp i forhold til siktelinjen.

Sånn det høres ut hos deg burde du vel ha ei skinne med 30 moa helling.

30 moa helling flytter treffpunktet opp ca 87cm. på 100 meter.

 

Håper dette var til litt hjelp.

Link to comment
Share on other sites

takk for hurtigt svar!!!

den må være lavere ja, tenkte mye over dette og ble aldri helt sikker men mente til slutt det måtte bli høyere men så feil kan man ta.. så 10 moa vil da tilsvare 29 cm ca?

dette hjalp meg masse =)

Link to comment
Share on other sites

Japp, 10 moa er ca. 29 cm. på 100 meter.

I og med at du treffer så meget som 50 cm. under siktepunktet med siktet stillt helt opp, ja da ville jeg gått for 30 moa.

Om du går for 20 moa. vil det heve treffpunktet ditt 58 cm, altså har du kun 8 cm. å stille på, og det holder vel kun til litt over 200 meter.

 

 

Regner med du har vært innom disse sidene:

http://www.kenfarrell.com/index.html

Her får du ringer og skinner til Mauseren din.

 

Forøvrig synes jeg det er litt rart at du skulle få ett så lavt treffpunkt.........er du sikker på at du har de rette basene til kikkertmontasjen din??

Bare som en liten påminnelse, har du 14cm. imellom kikkertringene dine, utgjør 0,4mm i høydeforskjell

10 moa.

Link to comment
Share on other sites

ja 30 moa høres akkurat passe ut, da får jeg med noe langholdsskyting også =)

 

basene er de som sto på da jeg kjøpte rifla, da sto det en tasco på, så vet ikke om de er riktige men regnet nå med det siden det var weaver type, ringene er nye og fine, warne stål =)

har 10 cm mellom ringene...

Link to comment
Share on other sites

Hei, hvordan regner man ut dette? fikk tak i en skinne som er ca 2mm høyere bak, men det vil jo da bli ca 70 moa? blir det mindre om jeg har lenger avstand mellom ringene ? eller kortere avstand?

Link to comment
Share on other sites

En liten legmannsforklaring.

 

1 moa (som er 1. bueminutt) er en sekstiendels grad.

En sirkel er 360 grader.

 

Resten er bare å mate inn.

 

Om du tar avstanden imellom ringene, f.eks 100 mm.

Skal du finne hvor mye du må bygge for å få 20 moa. her setter du opp regnestykket som følger:

 

100 er her avstanden i mellom ringene

Ganges med 2, dette for å finne omkretsen som er radien rx2 x Pi.

3,14 er Pi.

20 er moa hellingen på skinna.

 

under brøken

360 for å finne grader

60 for å finne minutter.

 

100x2x3,14x20 = og da får du svaret i millimeter. Som her blir 0,581mm.

360x60

 

Om du skal finne ut hvor mye 2 mm. I nivåforskjell utgjør i moa. Så er det bare å ”snu” på brøken.

 

2x360x60 = svaret i moa. Som her blir 68,78 moa.

100x2x3,14

 

Og for å svare på ditt spørsmål, ja avstanden imellom ringene har betydning. Om du skal benytte denne måten å beregne på, ta nøyaktige mål.

 

Håper dette ikke ble helt gresk!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...