Jump to content

Trening med luft virker! :)


Wadcutter

Recommended Posts

På min 21 års dag kjøpte jeg Glock. Hoppet over treningen med 22lr, så skyting med beste hånd har aldri vært min sterke side. Det er nesten flaut å ha skutt i mange år, og fortsatt være på nybegynnernivå når det kommer til enhåndsskyting.

I høst bestemte jeg meg for å gjøre noe med det 8)

 

Har trent mye tørrklikking, for det har vært for kaldt på banen til å trene noe seriøst. Forrige uke fikk jeg låne med meg klubbens luftpistol. En Twinmaster Top.

Etter en uke med 20 minutters skyting hver dag har resultatene begynt å vise seg. I kveld skøyt jeg en serie som gjorde at jeg bare må dele denne erfaringen med dere her på kammeret.no. Hadde jeg visst hvor god trening det var med luftpistol så hadde jeg kjøpt en luftpistol for mange år siden.

 

Dro på XXL og kjøpte kulefanger og blinker. Kulefangeren koster 199 kroner og blinkene 49 kroner for en pakke. Kjøpte gode kuler som kostet 99 kroner boksen. Litt "dyrt" men billige kinakuler vil jeg ikke bruke.

 

Kulefangeren ble festet på en sponplate i 40x40 cm. Isopor er limt på og det er lagt en papplate på toppen. Hele greia er så trekt med 2 svarte søpplesekker og stiftet i bakkant. Dette for å slippe bøss som kan falle ut. Så ble plata festa med to kroker. Tok 20 minutter å bygge og montere hele greia. Nå er treningsmulighetene gode i leiligheten. Har 7 meter "bane" til rådighet. Hadde sikkert vært bedre med 10 meter, men 7 meter er mer en nok til å trene.

 

P1200012.jpg

 

Etter en uke kan jeg nå skyte slike samlinger :)

P1200011.jpg

 

Så et godt tips er å skyte luft.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte gode kuler som kostet 99 kroner boksen. Litt "dyrt" men billige kinakuler vil jeg ikke bruke.

Gamoen man får kjøpt på OBS holder 10ern på 10 meter og er kanskje like presis som Twinmasteren i seg selv. Koster 25,- kr eska(for en stund siden, iallefall).

 

Bra framgang!

Link to comment
Share on other sites

+1!

 

Jeg hadde aldri engang tenkt tanken at jeg skulle skyte luft når jeg begynte på sikkerhetskurs for snart 6 måneder side, og når en av lederne i klubben anbefalte det så appellerte det lite.

 

Men etter nå å ha trent 2 til 3 ganger i uka i knappe fire uker så må jeg si at det er det smarteste jeg har gjort. Etter å ha skutt med Twinmaster i fire uker, klinte jeg til og kjøpte meg en Steyr LP10, en avgjørelse som gikk hardt utover våpenbudsjettet, men jeg har aldri angret.

 

Treningen med luftpistol har gitt meg et utrolig boost i begynnelsen av min pistolskytter ”karriere”.

 

En ting er økt kunnskap og erfaring med sikte, avtrekk, pusteteknikk og skuddplan, en annen ting er konkurranseerfaring og mental mestering.

 

Etter en håndfull konkurranser er opprykk til klasse B faretruende nært, det har gått så raskt at jeg bare lurer på når jeg møter den stadig brattere ”poeng veggen” med et smell.

 

Før jeg begynte med luft, så var det første målet jeg satte meg å klare å sette alle i svarten men finpistol på 25m, nå etter å ha øvd med luft så handler det om at alle går på innsiden av 9,ern, og det er forbausende lett med .22 etter å ha lagt grunnlaget med luftpistol.

 

En i klubben har en LP50 og et vendeskive system til hurtigtrening, det står øverst på ønskelisten til neste høst, en kan fort bli litt treg av all presisjonsskytingen.

 

Jeg har satt 5 tiere etter hverandre mang en gang i løpet av 60 skudd, men aldri en ekte 50 serie. Jeg ler av det fordi hver bidige gang jeg begynner en serie med 4 tiere så ”vet” jeg at det blir 49 og ikke 50, så inntil jeg får ristet det av meg så får denne henge på veggen :oops:

78856580.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...