Jump to content

jakt rifle


Berbatov

Recommended Posts

Hei. Jeg er en en 19 år gammel gutt, og er helt ny her :) tenkte jeg skulle starte med et ganske enkelt spørsmål om hvor mye man må ut med sånn ca for en helt grei jakt rifle? Gjerne hør om de billigste, de "greie" og de beste på markedet.

 

Titta en del gjennom forumet, og dere virker alle som en hyggelig gjeng!

 

Håper det også er rom for en som aldri har drevet no særlig med jakt før, men som er litt interessert, og tenker tanken på å ta jegerprøven. (Hvertfall på små vilt)

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen !

Du finner mye info om både priser og folks erfaringer ved å bruke søkefunksjonen. Du skriver ikke noe om hva slags jakt du har tenkt å bruke riflen på kan man vel si at det kan koste bortimot så lite eller så mye du vil. Noen eksempler, forutsetter her at du tenker på en rifle som er godkjent på norsk storvilt, f. eks. i kaliber (prioritert anbefalt rekkefølge fra min side, men ingen fasit) 6,5x55, .30-06 eller .308:

 

Rimelig rifle - ca. 5.000, f.eks. Zastava eller Howa 1500 (som er en uforskammet bra rifle i forhold til prisen), Remington sine enkleste modeller

Litt opp - 8-10.000, her finner du f.eks. CZ, Tikka T3, Ruger, Røssler (systemrifle, dvs. utskiftbare løp i forskjellige kalibre)

Enda et hakk opp - 12-20.000, her er det mye bra som Sako, Steyr og basismodellene av de tyske systemriflene som Sauer 202, Blaser R93 og Mauser 03.

Videre oppover beveger du deg over på enten spesialverktøy eller ren luksus.

 

Følg gjerne med på bruktmarkedet, og ikke vær redd for å bruke forumet her til å be om råd, gjerne relatert til spesifikke annonser.

 

Husk også å budsjettere med en bra kikkert og montasje + evt. demper og montering av denne.

 

Og hva som er den beste riflen ? Den riflen du finner deg best til rette med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...