Jump to content

Presisjonspipe i Invar?


LeBoost

Recommended Posts

Hei!

Har sittet å lurt litt på om hvordan resultatet har blitt hvis ei riflepipe har blitt lagd av Invarstål?

Har presisjone blitt noe bedre? Tenker da på mange skudd etter hverandre...

Hvordan har slitestyrken blitt?

Og, hvis det er noen med erfaring med "stoffet", hvordan er "egenresonansen" i Invarstål? Tenker da på resonansen i pipa...

 

Her er en link med litt info...

http://www.arcelormittal.com/stainlessandnickelalloys/uploads/media/Invar_-Eng.pdf

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha et materiale som tåler litt bruk i piper bør du kikke på Inconel 625 og Inconel 718 om du er ute etter en utfordring. Fæle materialer å jobbe i, men svært motstandsdyktige mot temperatur og aggresive miljøer kombinert med bra strekkfasthet og god seighet. Litt usikker på bruken av disse materialene til piper, men vet Stellite har vært brukt i bl.a. 50 BMG piper i form av en liner for bedre levetid. Det blir også brukt diverse kombinasjoner av andre legeringer med mye nikkel, krom og kobolt i artilleriløp.

 

Tror du kan slå deg til ro med at det stort sett blir brukt materialer til løp som gir beste kompromiss mellom produksjonstoleranser/produksjonstid, pris og levetid.

 

Njah...

Det som fasinerte meg mest, var den lave utvidelseskoefisienten Invar har. Ser for meg at dette kan ha en positiv virkning på presisjonen hvis det skytes "friskt".

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg deler din tro på lav utvidelseskoeffisient.

 

Foreslår at du regner på hvor mye ei vanlig pipe utvider seg i diameter når den er skutt så varm at den er blå (350gr) og sammenlikner dette med et typisk toleranseområde for riflingsdiameter. Har hatt piper med mål på 0,04mm over nominelt mål som har gått styggodt...

 

 

Det var ikke diameterutvidelsen jeg tenkte på. Men heller en mer generell (aksiell) deformering av pipa ved forskjellige temperaturer.

Siden Invar er så homogent igjennom, samtidig med den svært lave utvidelseskoefisienten, så tror (tror...) jeg at ei slik pipe (rør, stang, kall det hva du vil...) ville være rimelig "stiv/død" under normale forhold...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...