Jump to content

Lee collet die til jaktpatroner 300WSM


J Olsen

Recommended Posts

Kjøpte rifle i 300WSM i høst og har nå sånn smått startet å tenke på lading. Kjøpte et sett Lee collet dier i tillegg til et sett RCBS helpress. Har ikke brukt collet dier før, har stort sett helpresset alt tidligere. Ser at Lee ikke anbefaler diene for jaktpatroner ettersom de ikke krymper. Kan se for meg at dette kan bli et problem i dette kaliberet.

Har brukt Lee factory crimp i et par kalibere tidligere med stort hell. Det jeg lurer på er om jeg bør bruke dette også sammen med collet-dien for å holde kula. Kan dette påvirke presisjonen negativt. Jeg har factory crimp dien også, ligger klar til bruk.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med å presse jaktpatroner med Collet-die eller annen neck-sizer-die: tåles ikke det minste lille fremmed-legeme i kammer/på patron før du har tung kamring, eller i værste fall ingen kamring i det hele tatt...

Jeg har lært på den harde måten å alltid ha med meg en kammer-mopp i patroneska etter en episode med Collet-pressede patroner. :) Kan selvfølgelig skje med FL-sized patroner også. men der har man litt mer å gå på.

Krymping av småkalibret rifle-ammo er ganske omdiskutert, sitter kulene normalt godt uten krymp er det ikke så mye å mase med. Ser noen er veldig begeistret for Factory-crimpen til LEE, andre det motsatte..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke være altfor bastant, men jeg mener factory crimpen ga positive utslag i 308. Når gjelder bruk av denne i kombinasjon med collet die er dette altså et alternativ til å redusere diameteren på mandrellen.

Hva er oppfatningen om factory crimp? Er det noen som mener at denne har negative utslag?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg forstår spørsmålet helt? Føler du at kulene sitter dårlig ved bruk av Collet-dien?

Jeg har en Collet-die i 6,5x55, den gir hylse-halser som er knapt en hundredels tomme trangere enn når kula er satt i. Kan synes lite, men kulene sitter fast nok til mitt bruk. Tette er de også, det fikk jeg testet etter at noen patroner lurte seg med i vaskemaskinen. :)

Men som nevnt tidligere, hylser som kun er halspresset gir deg lite å gå på i forhold til f.eks et sandkorn på feil sted. En FL-die (korrekt innstilt) vil i tillegg til å presse hals og redusere diameter skulder/kropp og headspace en liten smule. En klar fordel med tanke på sikker funksjonering.

Den FactoryCrimpen har jeg bare såvidt prøvd i .22hornet. Der lager den et meget pen krymp,(lignende den man ser på Lapua Mega-ptr.) har prøvd å teste litt ang. presisjon, men har sålangt ikke sett forskjell. Hadde ei eske Speer-kuler"223 som viste seg være litt underdimensjonert, men med FC'en så sitter også disse.

Et mulig minus er at med den ekstra "jobbingen" hylsemunningene blir utsatt for, vil resultere i kortere levetid/sprekkdannelse?

Husker det ble et veldig oppstyr da Lee kom den Factory Crimp'en. Og spessiellt det rundt at kuler uten cannlure også kunne krympes. Lee's argument var vel først og fremst at en god krymp ga jevnere trykk-oppbygging, utgangshastighet og presisjon. Kanskje et bra poeng især om man har hylser av blandet opprinnelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...