Jump to content

Ladning av 416 rem mag, bly kuler


220 swifty

Recommended Posts

var vel disse du fikk av meg i høst.Jeg har brukt 80 gr Norma 19 på disse kulene.Best går den rundnesede på 360 gr.

Norma 19 og itavouri N150 er ganske like krutt i denne patronen.

Vil du ha lavere fart annbefaler jeg å bruke vitavouri N140-

Neste høst skal jeg prøve den rundnesede bly kula på elgjakt.

Skaut en elg i høst med ammoen jeg fikk av deg.Elgkalven på 100 kg ble ikke noe særlig imponert av Trophy bonded kula på 400gr.Ikke skuddtegn overhode :shock: Gikk litt etter og fant den ca 70 m fra skuddplassen ,Måtte til en ny kule i skallen før den tok kveld.Første skudd hadde slått av begge frambeina og gjennom begge lungene,ett lavt bogskudd.

Her finner du noe data på 416 Rem mag

http://www.reloadersnest.com/frontpage.asp?CaliberID=87

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

 

Takker for svar, jo det var nok meg som fikk kulan av deg. De patronene du fikk av meg er fabrikk Remington, ladd med Swift a- frame 400 gr. ikke Speer Trophy bonded. De kulene jeg fikk av deg var kulene som er rundneset ca 400 gr. og de som er flat neset ca 360 gr. Kjenner godt til siden du refferer til, men der er lite data for blykuler. Med kan prøve ladde noen av de kjapeste krutt sortan som en test.

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

 

Takker for svar, jo det var nok meg som fikk kulan av deg. De patronene du fikk av meg er fabrikk Remington, ladd med Swift a- frame 400 gr. ikke Speer Trophy bonded. De kulene jeg fikk av deg var kulene som er rundneset ca 400 gr. og de som er flat neset ca 360 gr. Kjenner godt til siden du refferer til, men der er lite data for blykuler. Med kan prøve ladde noen av de kjapeste krutt sortan som en test.

 

220 swifty

Måtte ut å se på eska.Jo du har rett det er swift.Samla godt i min Winchester super xpress.Den runnesede kula er ei NEI tang med oppgitt vekt på 380 gr.Støper dem med hjulvekt bly som herdes.Derfor er nok vekta noe tyngre enn oppgitt.Ser treffpungtet flytter seg ca 10 cm til venstre i forrhold til mantlet ammo.Fin å trene med, med kuleprisene nå.

80 gr Norma19 gir samme rekylfølelse som fabrikk ammo.Hvis du vil ha lavere hastighet kan du jo prøve med 60 gr vitavouri N140.Husk magnum hette på disse svake ladningene så du unngår hangfires.Du kan også bruke en filler i hylsa over kruttet,så som dacron(bobblejakke fyll)Husker jeg lada noen 550 gr kuler i min 460 W,by mag og fikk hangfirers med godt over 100 gr krutt :shock: Litt ubehagelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...