Jump to content

Huggrem(er) til norske Kavalerisabler


panserjager

Recommended Posts

Er det noen blankvåpensamlere (eller andre) der ute som har en eller flere huggremer som har vært benyttet på norske kavalerisabler? Det har vist seg vanskelig å anskaffe slike til min samling av norske sabler. Offisers-portepeer er relativt vanlige men det er ikke så lett å finne lær-remene benyttet av soldatene. Sannsynligvis har nok disse forsvunnet i løpet av årene siden man ikke har sett nytten i å bevare slike "nedslitte" lær-stropper som man i tillegg ikke ante hva var....

 

Noen detalj-bilder ville ha vært svært nyttige siden jeg vurderer å få "custom"-lagd noen eksemplarer for å benytte disse til mine M/1888 Krag kavalerisabler som jeg har hengende på veggen. I allefall, inntil jeg greier å anskaffe noen originale norske. Alle remer benyttet fra 1825 til andre vk er av interesse.

 

For å vise hva jeg er på jakt etter, her er et bilde av en amerikansk huggrem benyttet under borgerkrigen samt et foto av en svensk. De norske er ganske så like som man skimte på bildet fra Gardermoen i 1905.

 

Kanskje det er noen som har en slik liggende uten å vite hva det er? Tror fargen på de norske er mørk brun men dette er kun gjetning. For de som lurer, remen hadde en praktisk betydning siden man hektet den rundt håndleddet før kamp. Slik unngikk man å droppe sabelen og man kunne også la den henge løst mens man benyttet pistol eller karabin.

 

USM1860CavalrySaberwswordknot.jpg?t=1262119119

 

Svenskhuggrem.jpg?t=1262119165

 

SabelslipingpGardermoen-1905.jpg?t=1262119214

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...