Jump to content

Riflestigning i 338 LM


Kronhjorten

Recommended Posts

Dette kalibret er vel tatt frem for å sende ut tunge lange spisse kuler i hyggelig fart, så jeg ser vel ikke helt for meg at den skal trives med typiske 30-06 kulevekter.

Ser mange 338lm har 1-10 twist sikker på det ikke er det du har?

 

N570 start 88.7gr 823ms maks 98.8gr Full hylse 911ms

hentet fra vv 2009 ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve ett mer hurtigbrennende krutt. Jeg hadde tilfeldigvis noen 200 grains Noslet BT kuler liggende da børsa var ny. De gav fenomenalt god presisjon med en tilfeldig dose MRP bak.

 

Til 250 Scenar og 300 SMK bruker jeg N570. Gir best og jevnest fart. N560 gav best presisjon med Scenaren. Twist er 1:10.

 

edit: Du kan jo også prøve å justere friflukten litt.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at du skyter bedre med lettere kuler pga. mindre rekyl?

 

Hvis det er meg du retter spørsmålet til, så skyter jeg omtrentlig like gode samlinger med 250grs Scenar i 925 m/s. Opp til 250 grains er ikke rekylen en faktor for hvor godt jeg skyter. Ikke med Langbuen i hvert fall.

 

Går jeg opp på 300 grains og 860 m/s derimot er rekylen såpass stiv at børsa herjer for mye med underlaget. Rekylopptaket blir ikke likt hver gang.

 

Vet dette ble off topic, men følte det vart bedre om jeg forklarte meg fremfor å bare skrive "Nei" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...