Jump to content

Repp. av Canadatruger !


shooter 2

Recommended Posts

Jeg har gamle Canadatruger (slepetruger) som flettverket begynner og bli dårlig på så det skulle ha hvert byttet ut og da kommer spørsmålet : er det rått skinn indianerne brukte når de flettet dette eller er jeg på bærtur ! noen som vet dette ? kanskje tips om et annet materiale som kan brukes også ? Disse har jeg brukt siden 76 og blir nå repp. for første gang og bæreevnen er så god at jeg har prøvd mange av dagens modeller og de holder ikke mål i løs snø så jeg må reppe mine gamle . Alle gode ideer motaes med takk.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prsta med vedkomende. Han hadde dem som var laget med skinn dukk og flettet rundt ramma.

 

Han kjøpte litt tykkere lær og brukte lær reim/lisse og suret stramt rundt ramma og gjennom læret. Er viktig å brette læret yterst der du skal lage hull så det er dobbelt eller så ryker det fort. Stram fra begge sider samtidig er vikti for å få det stramt og jemt rundt hele(lurt å vere 2 da det skal monteres). Hullene lagde han med hulltang og litt innpå så det blir godt med hold.

 

Han hadde hørt me en salmaker og fikk beskjed at rått skinn ikke var så holbart og var mere vanskeli å få holdbart, er nå 4 år siden han gjorde dette å trugene er i god stan enda. Er også viktig å smøre lære så han tar dem 3 - 4 gannger i sesongen da dem blir brukt mye å smører dem med "bjørnfett". Det er på boks som er innpakket i gråpappir.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei.

Link to comment
Share on other sites

Hei ! Brukte han altså helt skinn og strammet mellom rammeverket ? det har jeg aldri sett før . Ja ! kanskje en tanke det altså ! man skulle tru dette ble skikkelig tøylig etter hvert men klart mye smøring må til da . Flettverket hadde nå likevel hvert ønskelig syns jeg og med alle de mil jeg har gått på dette har jeg lakkert det en gang i året og det har hvert tilsterkkelig . Kunne tenkt meg og vist hva indianerne brukte her når disse ble laget . Tydlig og og se at ekte Canadatruger lages på samme vis i dag .

Kom til og tenke på at hele den lærflaten må da bli ekstrem glatt i hellende terreng ?

men takk for tips 'Laikajeger' :D

Og med kvadratfotprisen på kraftig lær er jo også så høy så jeg får vel omtrent nye truger fra Canada tenker jeg .

Link to comment
Share on other sites

Det sa jeg å til han men han har noe som så ut som gamel spark klo under der tuppen av skoen er.

 

Men vil tro det er bedre å flette dem opp igjen men det vet jeg ikke noe om desverre. Trodde han hadde flettet dem opp igjen men det hadde han ikke.

 

Men jeg har noen gamle svanehals tuger jeg fikk av bestefar som han har hatt i mange år der er det flette breie lær reimer(ca2cm breie og 6mmtykke) over hele med ei bredde(ca2cm) i mellom og dem fungerer bra. kansje det hadde vært noe?

Er det tynne lisser som er flettet på dine nå?

 

Ja han stramet skinne mellom rama med 5cm åpning som han trekte lærlissa rundt ramma og gjennom læret.

Link to comment
Share on other sites

De mest vellprøvde trugerne og etter min mening de beste er Sherpatrugerne. Disse ble brukt b.l.a av L.Monsen på hans turer i ødemakren. Han kjøpte dem av John S. Opdahl hos Norsk Fangstmann.

Jeg har selv Tubbstrugere og er fornøyd med dem så langt. (Stive i prisen sherpatrugerne)

Indianerne og Helge Ingstad brukte dyresener til innsying av bærelæret :wink:

 

Sherpa trugere:

 

ZVillmark_no_Front_Sherpa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det du skal ha heter "babiche" (tørket reinsdyrskinn i strimler)

La det ligge i vann natten over, det samme gjør du med 4-5 cm av den delen som skal skjøtes.

dagen etter er det bare å knyte sammen, skjøt inn det området som er røket av, eller er særlig slitt.

så er det bare å la trugene stå til tørk, når skinnet tørker trekker det seg sammen og flettverket blir stramt.

Da er det frem med en oljebasert lakk som du blander med 50% linolje, smør inn alt flettverk.

Om du lakkerer hver høst varer trugene lenger.

 

Jeg vet ikke om noen som forhandler babiche i Norge i dag, men kanskje noen på Monsen sport vet.

Link to comment
Share on other sites

Det var gutten sin det tenker jeg 'Mappy' ! Det er akkurat hva jeg tror de bruker så da gjelder det og få tak i et nyskutt skinn fra rein da og barbere dette og lage strimler og legge det i vann så det blir mykt og sette i gang . Har da skutt en rådyrbukk i dag kanskje jeg skal prøve med det først og se om det er sterkt nok :!: Takker og bukker . :D

NB : kalvskinn fra elg er jo skikkelig sterkt . :D

 

Ja det er akkurat oljebasert lakk og linolje jeg har brukt i alle år til vedlikehold .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...