Jump to content

Schmidt&Bender bytte av skala på kompensator?


308 Sako

Recommended Posts

Hei godt folk!

 

Jeg har 2 Schmidt&Bender kikkerter, en Zenith 3–12 x 50 med lys ret7 og banekompensator og en Klassik 3–12 x 50.

På Zenith`n går det an å bytte skalaen med nye vet jeg, men passer ett høydejusteringstårn fra PMII på denne tro? Noen som vet?

 

I tillegg lurer jeg på å få ettermontert banekompensator på klassikèn også, koster vist ca 1500,- og blir gjort hos Schmidt&Bender, skulle gjerne hatt tårn fra PMII på denne også.... :P Også skulle jeg gjerne hatt mulighet til å justere for vind også ved hjelp av skala, må sikkert til tyskland å få gjort dette også.

 

Er det noen her som har god kjennskap til dette som kan komme med tips? Og jada jeg burde kjøpe ny kikkert med disse mulighetene, men det koster for mye nå :oops:

 

Hilsen en som drømmer om langholdsrifler....

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg kan desverre ikke komme med så mye hjelp i forhold til dine spørsmål... Men jeg er så frekk at jeg kommer med spørsmål i stedet :? Kanskje andre som vurderer Zenith også kan ha nytte av eventuelle svar.

Da jeg vurderer en Zenith så prøvde jeg meg med en post om erfaringer med kulebanekompensator på SuB Zenith for noen dager siden, uten at jeg fikk så mye feedback. Siden du tydeligvis har førstehånds erfaring med emnet så prøver jeg med følgende spørsmål:

Har du bra erfaring med Zenith-kompensatoren? Hva er ikke så bra siden du vil ha PM type i stedet? Har Zenith-kompensatoren sikring mot "uønsket justering" slik som f.eks zeiss der en må løfte tårnet før en kan skru?

Ser du har FD7 retikkelet. Hvordan vil du vurdere dette mot FD4?

Link to comment
Share on other sites

Har du bra erfaring med Zenith-kompensatoren? Hva er ikke så bra siden du vil ha PM type i stedet? Har Zenith-kompensatoren sikring mot "uønsket justering" slik som f.eks zeiss der en må løfte tårnet før en kan skru?

Ser du har FD7 retikkelet. Hvordan vil du vurdere dette mot FD4?

 

Hei sann :D , eneste grunn til at jeg lurer på å bytte er at tårnet på PMII er høyere og lettere å se fra bak kikkerten, egentlig håpet jeg på at det kunne la seg gjøre å bytte mellom disse fra bruk på jakt og på bane ved veldig lange hold men jeg tviler vel på at dette går.

 

Kompensatoren som den er nå har ikke sikring som må løftes, men den er ganske "tight" og fin med klare "hakk" for hvert hakk så jeg tviler på om det vil være noe problem med ufrivillig justering på denne, men den har sikring mot at man surrer seg bort med flere runder. Den har ett lite hakk inni som stopper tårnet ved ca en omdreining 32 hakk tror jeg, dvs 32 cm på 100m dersom jeg ikke tar helt feil og dette er flust nok til jakt. Det som er veldig lettvint er at når man har skutt inn på 100 meter og nullstiller, så etter at man har justert opp for lengre hold og skal tilbake til 100 meter så er det bare å vri ned til det stopper og første hakket opp da er null, altså 100 meter.

Denne tappen kan slipes bort dersom man ønsker det, den er nemlig inni det utbyttbare tårnet og det koster ca 200,- for nye på Jakt og Friluft.

 

Jeg synes FD7 retikkelet er veldig bra, var litt spent på om det ville bli for tynt på jakt, men er positivt overrasket over hvor godt det er. Har retikkel 4 i en klassik 3-12x50 og denne syntes jeg var fin på jakt men noe grov på jaktfelt. Og dersom jeg skal bruke denne på lange hold er det jo bedre med litt finere retikkel. Det røde lyspunktet hjelper veldig bra de gangene (dersom de oppstår) da retikkelet blir noe fint.

 

Jeg har ikke hatt annet enn Schmidt&Bender kikkerter av de som er riktig gode, men har vært kjempefornøyd med dem. Optikken er kjempebra og det at det er 10mm pr klikk og ikke 7mm liker jeg også godt. Men dette er sikkert smak og behag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt nærmere på Zenith kikkerten... Den har mulighet for å nullstille sidejusteringstårnet og den er ganske oversiktlig med nullpunkt og streker for hvert hakk. Er en liten skrue på toppen av tårnet og når man løsner den kan man snurre skalaen innenfor slik at man kan sette den på null etter at man har skutt inn :D

Da har jeg ikke behov for å bytte ut dette tårnet egentlig selv om tårnene på PMII er større og mer oversiktlige.

 

Klassik`en har ikke slike tårn, der er ett punkt under tårnene men ikke noen skala eller streker på selve tårnene annet enn oppå. Man kan jo lage egne streker sekvsakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...