Jump to content

Kjøpe våpen i Sverige


Gunman

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt planer om å kjøpe med en Blaser R93 og ser at den (som mye annet) er billigere i Sverige. Hvis man har innvilget kjøpetillatelse fra Norge så skal det gå greit i Sverige, men man må betale norsk moms på grensen for å få våpenet inn i Norge. Spørsmålet mitt er om man da får igjen den svenske momsen og om det faktisk lønner seg? Noen som har erfaringer eller tips angående dette?

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper nytt og forhandleren gjør ekstrajobben, så får du igjen den svenske momsen. Husk at du får gebyr for lisens til eksport av krigsmateriell :shock: i tillegg til salgssummen. På brukte våpen har de ikke moms. De større, seriøse forhandlerne selger en del til Norge og er godt inne i prosedyrene.

Link to comment
Share on other sites

Les denne:

 

Jeg kan ikke helt se at tråden din brakte noe nytt i forhold til spørsmålet til trådstarter "Smygeren2"?

 

Til trådstarter:

Finn en seriøs forhandler, de kan dette. Jeg mener en eksportlisens ut av Sverige koster deg 5 - 600 kroner. Du betaler moms, og veksler denne momsen på grensa. Norsk og Svensk moms er like høy, om jeg ikke tar helt feil. Kronekursen er bra for tiden, det bidrar også til å gjøre kjøpet om mulig enda bedre. Jeg tror også våpenkontoret må stemple tillatelsen din, med "godkjent for innførsel" eller noe i den retning.

 

Søker du på Sverige, og import i søkefeltet her, så får du også opp andre som har gjort seg erfaringer m.v.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener en eksportlisens ut av Sverige koster deg 5 - 600 kroner.

 

600 SEK. Det kan ta litt tid å få denne dersom man kjøper av privatpersoner i Sverige, ikke vanskelig i det hele tatt, men det kan ta litt tid.

 

Og ikke minst - HA MED kvittering til tollen i Norge. Du kan bli stående der lenge dersom du ikke har det (snakker av erfaring...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...