Jump to content

Spørsmål til spetsjegere.


fersking1

Recommended Posts

Har i lengre tid sett på jakt med spets, det virker som en meget utfordrene og spennende jaktform. Kan tenke meg å starte opp med dette så fort studietida er over :roll:

Det undertegnede lurer på er hvilke skuddhold med rifle er "vanligst" under jakt med spets? Dette varierer sikkert mye fra terreng til terreng, tidlig eller seint i sesongen og i ulike situasjoner. Syns det forholdsvis begrenset informasjon jeg finner om jaktformen generelt. Eller er det bare jeg som ikke klarer å finne fram? :oops:

Bare lurer, prøver å finne ut om jeg skal gå til anskaffelse av ei børse dedikert til denne jaktformen :mrgreen: Har fra før 6,5 som jeg har brukt på toppjakt, men et svakere kaliber med mindre rekkevidde (tenker på sikker bakgrunn, kuler som går langt osv). Ser blant annet på http://www.skucku.se/forum/ at en del bruker kalibre som 22wmr, 22 hornet og 7x33 for å nevne noen. Håper noen kan gi meg tips om hvilket kaliber "spets-rifla" skal være :wink:

 

fersking1

Link to comment
Share on other sites

Det undertegnede lurer på er hvilke skuddhold med rifle er "vanligst" under jakt med spets? Dette varierer sikkert mye fra terreng til terreng, tidlig eller seint i sesongen og i ulike situasjoner.

 

ja det kan være alt fra noen få meter til å langt som det er forsvarlig,men som regel så må du inn på haglehold for å se fugelen i tre pga tett skog .det kan være at du ser flere fugler men ikke sikker på hvem hunden loser på,er en fordel og skyte den som hunden loser på pga dem blir sikrere i losføringa si og mere losfast

 

Syns det forholdsvis begrenset informasjon jeg finner om jaktformen generelt. Eller er det bare jeg som ikke klarer å finne fram? :oops:http://www.nsfn.no/default.htm dette er hjemmesida til spetsklubben og her kan lese til blir :mrgreen: i tryne 8)

 

Bare lurer, prøver å finne ut om jeg skal gå til anskaffelse av ei børse dedikert til denne jaktformen :mrgreen: Har fra før 6,5 som jeg har brukt på toppjakt, men et svakere kaliber med mindre rekkevidde (tenker på sikker bakgrunn, kuler som går langt osv). Ser blant annet på http://www.skucku.se/forum/ at en del bruker kalibre som 22wmr, 22 hornet og 7x33 for å nevne noen. Håper noen kan gi meg tips om hvilket kaliber "spets-rifla" skal være :wink:

 

om og når du eventuelt sku begynne med spets så ville jeg satsa på kombi evnt drilling i gjerne 6.5 eller 7mm du bør styre unna høyhastighets rifler pga det kan bli korte hold spesielt tidlig på høsten da det er mye løv og dritt så må en innpå og ei kjapp kule lager da bare en fjørhøy ta pip'en din. jeg bruker bare hagle i kal 12 har 308 på rifla, all fugelen jeg har skutt har vært med hagle, grunn for at jeg

ikke har fått noe med rifla er at jeg har bomm på di 2 sjangsene jeg prøvde meg på,jeg liker hagla jeg :D

fersking1

håper du skjønner noe av detta hehe
Link to comment
Share on other sites

Har i lengre tid sett på jakt med spets, det virker som en meget utfordrene og spennende jaktform. Kan tenke meg å starte opp med dette så fort studietida er over :roll:

Det undertegnede lurer på er hvilke skuddhold med rifle er "vanligst" under jakt med spets? Dette varierer sikkert mye fra terreng til terreng, tidlig eller seint i sesongen og i ulike situasjoner. Syns det forholdsvis begrenset informasjon jeg finner om jaktformen generelt. Eller er det bare jeg som ikke klarer å finne fram? :oops:

Bare lurer, prøver å finne ut om jeg skal gå til anskaffelse av ei børse dedikert til denne jaktformen :mrgreen: Har fra før 6,5 som jeg har brukt på toppjakt, men et svakere kaliber med mindre rekkevidde (tenker på sikker bakgrunn, kuler som går langt osv). Ser blant annet på http://www.skucku.se/forum/ at en del bruker kalibre som 22wmr, 22 hornet og 7x33 for å nevne noen. Håper noen kan gi meg tips om hvilket kaliber "spets-rifla" skal være :wink:

 

fersking1

 

De aller fleste skudd mot fugl løses på avstander under 80 meter,så da sier det seg selv at man ikke trenger kanon. De kalibre du ramser opp er snille med slaktet og funker meget godt til denne jaktformen. Det er utrolig hvor nært man kan snike seg losen etterhvert som man blir god til dette. Når det gjelder hagle så ser jeg ingen grunn til å bruke dette.Mye smell,døv bikkje og jeger pluss hagl i maten.

Link to comment
Share on other sites

Fleste skudd under 80m slik+- altså. Kan vel antakelig gå for ei lett 22wmr børse. Selvfølgelig kunne en gått for ei lett børse i 222 eller 223, men så var det dette med fart da+at jeg er ikke hjemmelader.....Kan selvfølgelig bruke 6,5 også, men ei nett 22wmr børse frister så absolutt. Minimal rekyl og smell er absolutt en fordel.Både for jeger og for hund. Ikke dum ved åtejakt på rev heller, slipper at naboen våkner av hagle eller 6,5-smell på svarteste natta :lol: Ulemper med 22 wmr er vel vindavdrift og ikke noe "langholdsvåpen". Greit å kjenne sine begrensninger, får vel satse på å bli en god "smyger" :lol:

Forslag på skudd i 22 wmr til skogsfugel og rev?

 

fersking1

 

btw ser at det ligger ute en 7x33

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19479510

Link to comment
Share on other sites

Mange kloke ord her! Har selv en (Marlin) 22wmr, men jeg sliter litt med presisjonen og ergo har den ikke blitt med på spetsjakta. Etter det jeg har lest så kan 22wmr være litt tricky... Sikkert våpenprodusenter som har rifler som går knallbra i dette kaliberet, men min gjorde nå engang ikke det (uten at jeg har brukt alle triks i boka for å forbedre den heller da.. :oops:). Onkelen min har en kombi med dette riflekaliberet og han er strålende fornøyd. Halve (eller kanskje nesten hele ?) moroa med spetsjakt er jo smyginga, så avstandene bør ikke være noe problem!

 

Sjekk om andre har erfaringer med den produsenten du velger!

Link to comment
Share on other sites

Fleste skudd under 80m slik+- altså. Kan vel antakelig gå for ei lett 22wmr børse. Selvfølgelig kunne en gått for ei lett børse i 222 eller 223, men så var det dette med fart da+at jeg er ikke hjemmelader.....Kan selvfølgelig bruke 6,5 også, men ei nett 22wmr børse frister så absolutt. Minimal rekyl og smell er absolutt en fordel.Både for jeger og for hund. Ikke dum ved åtejakt på rev heller, slipper at naboen våkner av hagle eller 6,5-smell på svarteste natta :lol: Ulemper med 22 wmr er vel vindavdrift og ikke noe "langholdsvåpen". Greit å kjenne sine begrensninger, får vel satse på å bli en god "smyger" :lol:

Forslag på skudd i 22 wmr til skogsfugel og rev?

 

fersking1

 

btw ser at det ligger ute en 7x33

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19479510

 

Når det gjelder 22 wmr og vindavdrift så er sjelden det noe problem når du jakter med spets. Jakta foregår jo i skogen hvor det som regel er mindre vind,og når det er kuling så er det som regel ikke noe særlig bra å jakte med spets.

Jeg har skutt en del vilt med 22 wmr og cci fmj som er litt flat på tuppen. Har inntrykk av at den dreper bra sålenge skuddet sitter der det skal. Jeg ville nok alikevel til spetsjakt valgt en god blyspiss som utg.punkt og sett hvordan den funker. Selv har jeg for liten erfaring med blyspiss til å anbefale noen spesiell type.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...