Jump to content

Stålpatroner på gammel hagle


Sabatti

Recommended Posts

Hei og velkommen.

 

Hvis du foretar ett lite søk på kammeret vil du finne minst 10 slike tråder som handler om dette. Men jeg kan gi deg ett godt svar her.

 

Er du glad i hagla di så skyter du ikke stål eller slik hevishot patroner i den. Bruk vismuth og tungstenmatrix ammo. Du kan også hvis hagla ikke er fullborret i begge løpene, skyte litt lerdueammo med løpa med trangborring mellom cylinder og halv borring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel hagle fra begynnelsen av 70 tallet. Det er en Beretta S56E og jeg brukte mye tid på å finne ut hva den egentlig tålte og hva jeg kunne putte i den. Noen børsemakere sa at den skulle man overhodet ikke skyte stål med, mens andre sa at det var ufarlig så lenge choken var 1/2 eller åpnere. Det hele endte med at jeg til slutt sendte geværet til børsemakeren hos Gressvik i Askim. Han tok en ordentlig trykktest på haglen (1200 bar) og utvidet den ene choken fra 3/4 til 1/2. Har skutt noen tusen lerdueskudd av stål gjennom geværet og det fungerer fortsatt helt supert. Kan ikke se noen merker eller slitasje. På jakta i år brukte jeg Wingmaster HD fra Remington og Nitedals Tungsten og det gikk også helt fint. Børsemakeren sa til meg at jeg kunne skyte alt av stålpatroner innenfor riktig kammerlengde (altså 70mm) etter den nye trykktestingen.

 

Var jeg deg ville jeg ha levert geværet inn til en børsemaker som har mulighet til å trykkteste geværet ditt og eventuelt ordne med choker slik jeg gjorde. Da vet du hva du kan skyte med geværet og hva det tåler. Kan være greit dersom man skal selge geværet senere også. Det er jo mye fokus på dette med stålammunisjon. Dersom du bare skal jakte med geværet går det jo an å bruke bare Vismut.

 

Når det gjelder vanlig lerdueammunisjon, så pleier de å være CIP godkjent og da skal det i teori gå an å skyte dem i hvilken som helst hagle mer eller mindre (mener å huske at det var 700 bar eller noe sånt som er kravet).

Uansett er det lurt å høre med en børsemaker. Jeg vil anbefale deg å ringe til børsemakeren til Gressvik, jeg ble selv anbefalt å bruke ham av flere etablerte sportskyttere. Han holder til i Gressvik sitt hovedkvarter i Askim, derfor må du ringe dit og spørre. Fant ikke noe info på nettet om børsemakertjenestene dems og det var litt forvirrende. Veldig hyggelig kar med god service og kjempegod kvalitet på arbeidet han utfører.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du si. Prøver jo hver gang det men bommer allikevel. Blir vell en tur til helga. Må snart ta fram skia for det begynner å bli en del sne i fjellet. For 4 uker siden var jeg og kompisen min på Skitdalshøgda (Bjørnefjell). Vi vasset i snø opp til hofta. Tungt å gå, men no har det blitt skare, og vi hører sikkert ut som elefanter når vi kommer trampende. Ha en fin jakthelg alle sammen. :D

 

Med litt øvelse så treffer du nok rypene også etterhvert. Husk å ikke stoppe i skuddet men gjennomføre svingen mens du skyter :wink:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...