Jump to content

Hjelp til kjøp av rifle


røykvender

Recommended Posts

Hei. Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med noen anbefalinger til kjøp av ny rifle + kikkertsikte + montasje = pakke

 

Kriterier

 

Kalliber = 30.06 eller win 308

Primærfiende = elg

Gjerne syntetstokk

Lite opptatt av merke

Kan gjerne være tilgjengelig fra XXL, men må ikke

Bruksmengde: 10 dager jakt pr år pluss litt høsttrening

Maks pris 12.000 NOK, men gjerne mindre hvis noen har noen gode forslag med begrunnelse. Hvis noen mener at det finnes en slags pristerskel i nærheten som en må over for å få tilstrekkelig kvalitet er jeg åpen for innspill.

 

Alle svar mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Sabatti mod. 90 308 el. 30.06 riflepakke hos Vaabenhuset Nygaard. Her setter de sammen pakker med Meoptakikkerter til svært fordelaktige priser. Kommer langt med 12 høvdinger i alle fall.

 

http://www.vaabenhuset.no/rifler.htm

 

Samtidig kan du også bruke søksfunksjonen på dette forumet, og du vil finne mye om forskjellige riflevalg, og erfaringer.

Skitt leiting!

 

PS: Har drevet på i 2 mnd. og sett på våpen nå, og vet ennå ikke om jeg har valgt rett, så ikke gå i fella mi. Kjøp det som behager deg mest i det prisleiet, og du blir garantert fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Til storviltjakt vil jeg påstå at 99% av riflene som selges i vanlige butikker er gode nok.

Du finner mye informasjon ved å søke i forumet, dette tema er oppe flere ganger i uka, så det er mange slike tråder.

 

Med 12000 i budsjett har du mye å velge i. Jeg ville lett i bruktmarkedet, der får du mye mer for pengene.

Bruk 30-50% av budsjettet på god optikk. En Zeiss conquest gir mye for pengene. 3-9x40 eller x50 er et bra allround sikte. Til elgjakt i tett skog er kanskje en 1-4x26 et bra sikte.

Legg også av litt penger til ammunisjon, for trening er mer viktig enn akuratt hvilken modell rifle du velger.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Gå på en kikkert i 1,5-6x42, helst en europeer. Da får du en noenlunde kompakt kikkert med 7mm eller større utgangspupill over hele forstørrelsesområdet, og det er ytterst sjeldent du trenger mer enn 6x forstørrelse på storviltjakt. I skogen er det viktigere å kunne gå ned i forstørrelse.

 

Ad rifle, gå til forhandlere og ta og føl på sakene, finn en du føler deg komfortabel med og som sitter godt i skulderen. Du kan også se etter hvis der er spesielle detaljer som opptar deg, jeg er f.eks. opphengt i å ha en sikring som låser hevarm og tennstift.

 

Og for alt hva du gjør, IKKE spar penger på kikkertmontasjen. Velg en skikkelig stålmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...